Kuvaaja
iStock
Kirjoittaja
Katariina Rönnqvist

Osaanko – vai huijaanko vain?

Huijarisyndroomasta kärsivä kokee, että hän pärjää varsinkin työelämässä ansiotta ja tuurilla. Todellisuudessa hän on pätevä, omasta mielestään hän on huijari ”ja pian muutkin sen tajuavat”.

Tämä ajatusvääristymä ja harha voi uravalmentaja Arja Parpalan mukaan iskeä kehen vaan, mutta usein se liittyy epävarmaan elämäntilanteeseen, kuten työttömyyteen, perhevapaalta paluuseen tai työuran aloittamiseen.

– Jos on taipuvainen arvioimaan itseään kriittisesti, voi altistua huijarisyndroomalle.

Oman osaamisen tunnistaminen auttaa Parpalan mukaan pitämään harhan etäällä.

– Kun osaa jotain oikein hyvin ja työ sujuu, omalle osaamiselleen saattaa kuitenkin sokeutua. Vaikka muiden mielestä olisimme tosi hyviä, alamme epäillä itseämme.

Parpalan mukaan varsinkin opiskelijoille ja asiantuntijoille tämä voi käydä helposti. He toimivat ympäristössä, jossa kaikki muutkin osaavat asiansa – tässä kuplassa erityisosaamisesta tulee yleistietoa.

– Myös median ja somen esittämät kiiltokuvat voivat vahvistaa huijarisyndroomaa. Jos ei koe olevansa ihanteiden kaltainen, saattaa tuntea riittämättömyyttä.

Jos saa itsensä kiinni ajatuksesta, ettei ole niin pätevä kuin muut ajattelee, pitää Parpalan mukaan pysähtyä ja ottaa ajatukseen etäisyyttä.

Itsensä jatkuva epäileminen on stressaavaa ja voi johtaa työuupumukseen.

Huijarisyndrooman ongelma on, että se estää ”uhriaan” olemasta paras versio itsestään. Itsensä jatkuva epäileminen on stressaavaa ja voi johtaa ylisuorittamiseen ja työuupumukseen.

Voiko huijarisyndroomasta parantua?

Parpalan mukaan siitä voi luopua ja ottaa sen tilalle jotain hyödyllisempää. Omaa ajattelutapaansa voi muokata, mutta kipinän pitää syntyä itsestä – huijariksi itsensä kokeva ei usko muita, ei edes heidän kehujaan.

Vinkit huijarisyndroomasta luopumiseen

Pidä Onnistumisten päiväkirjaa
Kirjoita muistiin joka aamu kolme aiempaa onnistumistasi ja joka ilta kolme kyseisen päivän onnistumista. Onnistumiset voivat olla pieniä tai isoja. Jatka kaksi viikkoa ja lopuksi käy saaliisi läpi. Usein muistiinpanoissa toistuu tietyt ominaisuudet, taidot tai kyvyt, joilla onnistut – vahvuutesi.

Määrittele uudelleen
Kun seuraavan kerran huomaat moittivasi itseäsi, pysähdy. Vaihda perspektiiviä. Jos koet olevasi ”vain tällainen huumoriveikko”, näe sen ansio – olet huumorin taitaja, joka saa muut vapautumaan. Jos sisäinen äänesi parjaa sinua pilkunviilaajaksi, korvaa sana: olet huolellinen. Muista vanha kouluviisaus: älä sano itsellesi, että olet tyhmä – sano, että toimit tyhmästi. Käyttäytymistä voi muuttaa helpommin kuin identiteettiä.

Vinkit jakoi uravalmentaja Arja Parpala.