Kuvaaja
Mikko Rasila / Ornamo
Kirjoittaja
Ornamon tiedote / Katariina Rönnqvist

Ornamo-palkinto vaatesuunnittelija Kirsimari Kärkkäiselle

Kärkkäinen on suunnitellut asut ABC-liikenneasemien ja VR:n henkilöstölle. Hän sanoo suhtautuvansa insinöörimäisen analyyttisesti työasujen suunnitteluun.

Muotoilualan Ornamo-palkinnon 2015 on saanut muotoilija, vaatesuunnittelija Kirsimari Kärkkäinen. Voittajan valitsi kasvuyrittäjyystapahtuma Slushin tiimi Miki Kuusi, Atte Hujanen ja Jenni Kääriäinen seitsemän ehdokkaan joukosta.

– Kärkkäisen vahvuutena on hänen kokonaisvaltainen ajattelutapansa, jossa vaate nähdään osana yrityksen kilpailukykyä, Slush-tiimi perustelee valintaansa.

– Peilasimme Ornamo-palkinnon valintaa myös Slushin periaatteiden kautta. Pitkäjänteisyys ja tavoitteellisuus ovat tärkeitä, samoin palveleva ja toiminnallinen design, Kuusi toteaa.

Palkinto jaetaan Muotoilupäivä 2015 -tapahtumassa tänään 20.3. Helsingin Bio Rexissä. Palkintosumma on 5 000 euroa.

Suomessa muotiteollisuus laahaa jäljessä

Kun Kärkkäinen viimeisteli vaatetusalan opintojaan 1990-luvulla Wetterhoffilla, vaatetusala oli siirtynyt vahvasti massamuodin tuottamiseen. Haave tehdä tarpeellisia ja käyttäjälle merkityksellisiä tuotteita ohjasi Kärkkäisen työvaatesuunnittelun pariin.

Hän on suunnitellut työvaatteita muun muassa ABC-liikenneasemien, Neste Oilin, VR:n ja Viking Linen henkilöstölle sekä evankelis-luterilaisen kirkon naispuolisille papeille.

Työvaatesuunnitteluun keskittyminen osoittautui hyväksi valinnaksi. Suomessa vaatetus- ja muotiteollisuus ei ole pystynyt nousemaan kansainvälisesti merkittävään asemaan, vaikka ala on yksi maailman suurimmista teollisuuden aloista.

– Olemme reilusti takamatkalla pohjoismaisessakin vertailussa. Ruotsin muotiviennin arvo on kuusinkertainen ja Tanskan jopa kymmenkertainen Suomen vastaaviin lukuihin verrattuna, Kärkkäinen toteaa.

Liike-elämän ja sijoittajien kieli haltuun

Kärkkäisen mielestä muotoilijoiden pitäisi oppia puhumaan liike-elämän ja sijoittajien kieltä.

– Meillä on kyllä luovuutta, sisua ja osaamista, mutta emme osaa rakentaa brändejä.

Kärkkäinen näkee, että musiikki-, peli- ja elokuva-ala ovat monella tapaa samalla taajuudella muodin kanssa.

– Meidän pitäisi rohkeammin katsoa mallia oman alan ulkopuolelta ja sovittaa hyvät käytännöt omaan toimintaan.

– On oikeastaan ihme, että näin teknologiavetoisesta maassa ei ole esimerkiksi syntynyt yhtään nelly.comin tapaista jättiä.

Kärkkäinen perusti viime vuonna TELAKKA® kiihdyttämön, joka tarjoaa suunnittelijoille osaamista ja tukea sijoittajasuhteiden kehittämiseen, rahoituksen hankintaan sekä myynnin, tuotannon ja logistiikan kehittämiseen. Kiihdyttämön suojissa suunnittelijat saavat tukea myös kansainväliseen kasvuun. Kiihdyttämössä on tällä hetkellä kuusi suunnittelijaa.

(Kuvassa Kirsimari Kärkkäinen, kuva: Heidi-Hanna Karhu / Ornamo)

Menestynyt brändi ei ole sattumaa

Syyt naapurimaiden ylivoimaan löytyvät sekä teollisuudesta että valtion toimista.

– Esimerkiksi Ruotsissa on tehty selkeä kansallinen päätös niistä toimialoista, joihin erityisesti viennissä panostetaan ja se näkyy hyvin tuloksissa. Vaatetus- ja muotibisnes on yksi niistä. Samoin on Tanskassa, Teollisuustaiteen Liitto Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen toteaa.

– Ei ole sattumaa, että Filippa K tai Tiger of Sweden ovat kansainvälisesti erittäin tunnettuja ja menestyneitä brändejä. Niiden taustalla on toki vahvaa suunnitteluosaamista ja ennen kaikkea liiketoiminnan huippuosaamista. Mutta kun siihen yhdistetään vielä yhteiskunnan vahva rooli viennin edistämisessä, niin lopputulos on menestyksekäs.

Heinäsen mielestä valtio ei voi korvata yksityissijoituksia.

– Niitä vain sekä Suomella että muotoilualalla on vielä liian vähän tarjolla. Ruotsi ja Tanska keräävät aktiivisesti ohi Suomen ulkomaisia sijoituksia.

Työvaate on osa yrityksen kilpailukykyä

Kärkkäinen on opiskellut tekstiili- ja materiaalitekniikkaa Teknillisessä korkeakoulussa Tampereella, yrittäjyyttä Teknillisessä korkeakoulussa Otaniemessä sekä suorittanut vastuullisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot Helsingin Kauppakorkeakoulussa. Liiketoiminnan ja eri toimialojen hyvä tuntemus on vahvistanut hänen osaamistaan työvaatesuunnittelijana.

Kärkkäinen suhtautuu insinöörimäisen analyyttisesti niin raskaan teollisuuden, kuljetusalan kuin palvelusektorinkin työasujen suunnitteluun. Siinä missä rakennus- ja asfalttimiesten työasuja sääntelee työturvallisuus, palvelusektorilla korostuvat eri brändien erottuvuustekijät ja oivaltava visuaalisuus, joka näkyy erityisesti yksityiskohdissa. Työvaatesuunnittelussakin kirkkaana johtotähtenä on luoda asiakasyritykselle menestystä.

Ornamo-palkinto

  • Teollisuustaiteen Liitto Ornamon Muotoilijat-palkinto muuttui nyt Ornamo-palkinnoksi 
  • Palkintoehdokkaat olivat: tekstiilitaiteilija Katri Haahti, muotoilija ja arkkitehti Seppo Koho, vaatesuunnittelija Kirsimari Kärkkäinen, keraamikko Nathalie Lahdenmäki, teollinen muotoilija Kari Malmén, vaatesuunnittelija Anna Ruohonen ja teollinen muotoilija Simo Säde
  • Ornamo on palkinnut muotoilijoita jo 1980-luvulta lähtien

 

Asiasana