Jussi Heikkola on ylpeä ”maailmaa parantavista” suojakaasugenraattoreista. Niillä valmistetaan inerttikaasuksi huippupuhdasta hiilidioksidia, jolla varmistetaan kaasuuntuvien ja paloherkkien aineiden lastausta laivaan.
Jussi Heikkola
Kuvaaja
Gráinne Quinlan
Kirjoittaja
Jaakko Takalainen

Maailman parantaminen tuo työtä Suzhoussa

DI Jussi Heikkola johtaa Wärtsilä Suzhoun tehdasta, jossa valmistetaan puhdistus- ja suojakaasulaitteita laivoihin. Hän tähdentää, ettei tehdas ole konepaja vaan yksikkö, joka parantaa maailmaa.

Lappeenrannassa kasvanut Jussi Heikkola, 36, valmistui TKK:lta Otaniemestä 2006. Hän on kulkenut pitkän tien 120 työntekijän yksikön toimitusjohtajaksi Suzhouhun, jossa työt alkoivat kesällä 2016. Suzhou on 8–10 miljoonan asukkaan – eli kiinalaisittain keskikokoinen – kaupunki Shanghain lähistöllä.

Mukana matkassa on vaimo sekä kaksi- ja puolivuotiaat pojat. Nuorempi on syntynyt Kiinassa.

Siperiakin opetti

DI-tutkinnon päälle Heikkola on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Vaasan yliopistosta 2015. Työn alla on eMBA-tutkinto IMD:sta Lausannesta, valmista on tarkoitus olla marraskuussa 2018.

Heikkola on tutustunut työssään eri maailmankolkkiin. Kiinassa hän kävi ensimmäisen kerran jo Wärtsilälle tehdyn diplomityön yhteydessä 2005. Konetekniikan diplomityö käsitteli komponenttien alihankintaa.

Etelä-Koreassa Heikkola työskenteli 2007–2009 Wärtsilän ja Hyundain yhteisyrityksessä. Ikää arvostavien korealaisten kanssa työskentely ei alkuun ollut aivan yksinkertaista.

– Kun päällikkömme esitteli minut, korealaiset totesivat hieman happamina luulleensa, että tulevalla johtajalla on 25 vuotta työkokemusta, ei ikää, Heikkola nauraa. 

– Mutta kun osoitti osaavansa asian, korealaisten kanssa tuli hyvin juttuun. Myös tutustuminen korealaisten kovaan tsemppiin työnteossa oli opettavaista.

Korealaiset totesivat luulleensa, että tulevalla johtajalla on 25 vuotta työkokemusta, ei ikää.

Seuraava työkohde oli Venäjällä 2009–2011 puolen tuhatta kilometriä Moskovasta kaakkoon, jossa Wärtsilän ideana oli rakentaa moottoreita vetureihin. Tavoite ei täysin täyttynyt, ja lopulta yhtiö vetäytyi hankkeesta.

– Venäjä opetti paljon sekä Wärtsilää että minua, mutta enemmänkin kantapään, vastoinkäymisten, kautta. Mutta myönteisesti ajatellen: monet venäläiset ovat ihmisinä hyviä tyyppejä. Heidän seurassaan on hauskaa työskennellä, Heikkola toteaa.

Vuodesta 2012 vuoteen 2016 hän työskenteli Wärtsilän sähkö- ja automaatiojärjestelmäyksikössä, jota vietiin eteenpäin oman toiminnan kautta ja yritysostoin. Wärtsilä Suzhounkin taustalla on brittiläinen teknologiayritys, Hamworthy, jonka Wärtsilä osti 2012. Wärtsilä China on toiminut maassa jo vuosikymmeniä.

Maailmaa paremmaksi

Jussi Heikkola aikoo olla Kiinan Suzhoussa ainakin vuoden 2018 loppuun. Kiinassa hän saattaa viipyä pitempäänkin, koska perhekin tuntuu viihtyvän maassa. Kiinan kielen opinnot ovat edenneet hitaasti.

Heikkola jaksaa toistaa viestiään monta kertaa ja eri suunnista: Wärtsilä Suzhou ei ole vain konepaja tai moottorinrakentaja niin kuin yleisesti luullaan. 

– Tuotteemme auttavat kaikkien laivoilla syntyvien epäpuhtauksien käsittelyssä. Parannamme maailmaa, tiivistää Heikkola, ja on aika tosissaan.

Tehtaalla valmistetaan laivoihin monenlaisia puhdistuslaitteita aina WC-istuimista rikkipesureihin. Myös läpimitaltaan 2–8 metrin suojakaasugeneraattorit tekevät vaikutuksen tehdashallissa. Hiilidioksidia poltetaan ja pestään inerttikaasuksi, jolla varmistetaan kaasuuntuvien ja paloherkkien aineiden lastausta laivaan. 

Osaltaan hallin siisteyttä selittää se, että Wärtsilä Suzhou teettää hitsaustyön alihankintana.

Maailmaa parantavan tehtaan asemaa – ja Wärtsilän asemaa ylipäätään – parantaa YK:n alaisen kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn päätös laivojen rikkipäästöjen vähentämisestä. Vuonna 2020 kaikissa maailman laivoissa tulee olla rikkipesurit, tai niiden on käytettävä vähärikkistä polttoainetta, joka on kallista.

– IMOn päätös vaikuttaa jo tällä hetkellä valmistuviin laivoihin. Alkuperäisistä suunnitelmista poiketen niihin asennetaan rikkipesureita. Valmiidenkin laivojen omistajien on mietittävä, ajaako kalliilla vähärikkisellä polttoaineella vai investoiko pesuriin, Heikkola toteaa.

Wärtsilä Suzhou valmistaa laitteita myös painolastivesien käsittelyyn. Painolastivesien käsittelyllä pyritään ehkäisemään haitallisten vieraslajien leviäminen rahtilaivojen mukana.

Kiipeilyä, hiihtoa, sukellusta

Jussi Heikkola kiittelee Kiinaa asuinpaikkana. Harrastusmahdollisuuksia hän pitää hyvinä. Vuorikiipeily on yksi Heikkolan monista liikunnallisista harrastuksista. Kuva: Jussi Heikkolan kotialbumi

Wärtsilä Suzhoussa on parikymmentä insinööriä; suomalaisia heistä vain kaksi. Toimihenkilöitä on yhteensä noin 40, työntekijöitä 80 sekä tarvittavat vuokratyöläiset sen päälle. 

Työasioiden selvittelyyn ja niistä irti pääsemiseen Heikkolaa auttavat monet ruumiinkulttuuriharrastukset. 

Hän on ollut mukana niin monessa lajissa, kuten vuori- ja muu kiipeily, laitesukellus, salibandy SM-tasolla, kestävyysjuoksu ja -hiihto, että on melkein helpompaa luetella ne lajit, joita mies ei ole harrastanut. Meren alla on oltu 50 metrissä ja Mount Everestin perusleirissä käyty. Suzhoun suomalaisten salibandyjoukkue kamppailee Kiinan mestaruussarjassa vaihtelevalla menestyksellä.

– Suzhoussa on hyvät mahdollisuudet monenlaisen urheilun ja retkeilyn harrastamiseen. Me vaimon kanssa hyödynnämme niitä, ja aiomme ottaa lapset vakavammin mukaan tekemiseen, jahka he hieman kasvavat.

– Urheilemalla pääsee irti arjesta, työpaineet helpottavat hyvin. Luen myös kirjoja auton takapenkillä työmatkalla, joka ruuhkassa saattaa kestää tunninkin. Nyt menee varsinkin elämäkertoja.

Heikkolalla on liikunnallisena haaveena tehdä pitkä hiihtovaellus Etelämantereella tai sen kaltaisessa paikassa. 

Oppia ikä kaikki

Työuralla Heikkolan tavoite on päästä johtamaan nykyistä isompaa yksikköä, eikä yrittäjyyskään ole täysin poissuljettua. Tärkeimpänä asiana työelämässään hän pitää uuden oppimista. Esimerkiksi ymmärtääkseen liikunnan vaikutusta kehoon hän hankki Helsingissä asuessaan itselleen personal trainerin koulutuksen.

– Tärkeintä on opiskella ja oppia uutta työssä ja elämässä. On hienoa, kun voi nähdä asioita aivan uudesta kulmasta.

  • Oletko harkinnut lähteväsi töihin ulkomaille? Tutustu GoinGlobaliin, joka on apuväline kansainväliseen työnhakuun! TEK tarjoaa jäsenilleen pääsyn palveluun verkkosivuillaan: www.tek.fi/goinglobal

Rohkeasti maailmalle oppimaan!

Toimitusjohtaja Jussi Heikkolalla on neuvoja ulkomaille aikoville opiskelijoille ja nuorille diplomi-insinööreille:

  1. Uskalla lähteä ulkomaille, jonnekin pois omista ympyröistä.
  2. Opettele jokin ala, yksi erikoisalue, todella hyvin. Se auttaa tutustumaan toisiin osaajiin uusissa olosuhteissa.
  3. Suhtaudu avoimen uteliaasti vieraisiin kulttuureihin. Vältä ennakkoasenteita ja pikatuomioita. 
  4. Usko omaan kommunikointikykyysi ulkomailla. Rallienglannilla pärjää pitkälle, ja muut vieraat kielet oppii tarpeen mukaan.
  5. Ole valmis oppimaan uusia asioita, ja tapoja tehdä vanhatkin toimet toisella tavalla, koko elämän ajan.


Diplomityö Kinassa?

Heikkola teki oman diplomityönsä Wärtsilälle, työllistyi ja jäi yritykseen. Osittain omien hyvien kokemustensa takia hän kertoo Wärtsilä Suzhoussa pitävänsä aina yhtä diplomityön tekijää. Kiinnostuneita hän kehottaa laittamaan viestiä ja kertomaan itsestään.

Tällä hetkellä yrityksessä on saksalainen diplomityön tekijä, joka opiskelee tanskalaisessa yliopistossa.

– Kaikista ei tietenkään tule meidän työntekijöitä. Mutta diplomityön tekijät oppivat meidän käytännöistä ja yrityselämästä yleensäkin. Se on molempien etu, Heikkola sanoo.

– Ja kyllä mekin opimme nuorilta uusia asioita. Eli oppi kulkee molempiin suuntiin.

Asiasana