Junamatkan Tukholmasta Kööpenhaminaan katkaisi junanvaihto Malmössä.
Malmön asema
Kuvaaja
Jussi-Pekka Teini
Kirjoittaja
Henrik Muukkonen

Lentomatka säästää vain aikaa

TEKin Jussi-Pekka Teini teki työmatkan Kööpenhaminaan maitse ja meritse, mutta palasi lentäen. Juna vei ilmastovoiton.

TEKin kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija Jussi-Pekka Teini teki surkean ekoteon, kun hän päätti lähteä työkokoukseen Helsingistä Kööpenhaminaan. Ympäristön kannalta olisi ollut järkevämpää osallistua etänä.

Teini selvitti kuitenkin samalla, millainen vaikutus matkustamisella maata ja merta pitkin edes toiseen suuntaan on ilmaston kannalta. Teini kävi Tanskassa ennen koronaviruksen aiheuttamaa matkustuskieltoa.

Ensimmäinen etappi eteni junalla Helsingistä Turun satamaan, seuraava yölaivalla Tukholmaan ja viimeinen junalla Kööpenhaminaan. Koko matkaan kului aikaa 20 tuntia, josta 2 tuntia Turun ja reilut 5 tuntia Kööpenhaminan junassa.

Taksikyytikin aiheutti suuremmat päästöt kuin menomatkan junamatkat.

Ensimmäisen junamatkan päästöt olivat Hiilifiksu järjestö -päästölaskurin mukaan 300 grammaa hiilidioksidiekvivalenttia eli liki olemattomat. Hiilidioksidiekvivalentti on yhteismitta, jonka avulla lasketaan teon vaikutus ilmastoon ikään kuin se olisi hiilidioksidipäästö. Samalla päästömäärällä olisi päässyt bensiinikäyttöisellä henkilöautolla vajaat kaksi kilometriä.

Laivamatkan päästöt olivatkin jo paljon enemmän, 90 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia. 

– Laivamatkan todelliset päästöt lienevät alle tämän, sillä kuljin Viking Gracella, jonka polttoaine on nesteytetty maakaasu ja jossa on roottoripurje. Mutta päästölaskurimme ei ole niin tarkka, että erittelisi yksittäisiä laivoja tai lentokoneita, Teini tarkentaa lukuja.

Junamatka Kööpenhaminaan aiheutti päästöjä kilon verran, joten menomatkan kokonaispäästöt olivat 91,3 kiloa. Se vastaa 160 kilometrin lentomatkaa tai 535 kilometrin automatkaa.

Rahaa kului matkalippuihin menomatkalla 124 euroa. Junamatka Turkuun vei 9 euroa, laivamatka Tukholmaan 59 euroa ja junamatka Kööpenhaminaan 56 euroa.

– Ostin ne kaksi viikkoa ennen matkaa eli hieman halvemmallakin olisi voinut päästä ostamalla liput ajoissa.

Kokouksen jälkeisen paluulennon päästöt olivatkin omaa luokkaansa eli 292 kiloa. Taksikyytikin aiheutti suuremmat päästöt kuin menomatkan junamatkat.

– Saavuin niin myöhään, että turvauduin viimeisellä etapilla taksiin. Reilun 21 kilometrin matka lisäsi päästöjä 4 kiloa.

Paluumatkalla päästöjä kertyi 296 kiloa, mikä on yli kolminkertainen määrä menomatkaan verrattuna. Paluureissu maksoi 224 euroa, mikä on sekin liki tuplasti menomatkaan verrattuna. Paikallisjunaan meni 5 euroa, lentoon 173 euroa ja taksiin 46 euroa.

Kumpaa matkatapaa suosittelet tulevaisuudessa?

– Maata pitkin. Itselleni tärkeintä on matkustamisen vähäpäästöisyys. Toiseksi parasta on aikaansaavuus, sillä junassa on aivan mahtavaa tehdä töitä. Elämäntilanteen salliessa kannattaa koittaa.