Tällaisia laitteita voi syntyä suomalaisen Mehackitin vetämillä kursseilla.
Koodaus
Kuvaaja
Helena Hagberg
Kirjoittaja
Aku Karjalainen

Koulu goes digi

Yli 50 digitaalisesta oppimisesta innostunutta startupia esitteli digitaalisia oppimissovelluksiaan ensimmäistä kertaa järjestetyssä Slushin sivutapahtuma XcitED17:ssä.

Koulutuksen ja teknologian niputtaminen on yksi lähitulevaisuuden kuumista aloista ja sijoituskohteista, summasi Skypen perustaja Niklas Zennström Slushissa 30.11. Tämä näkyi myös tämän vuoden Slushin ohjelmistossa.

Ensimmäistä kertaa järjestetty sivutapahtuma XcitED17 keräsi yhteen yli tuhat koulutuksen tulevaisuudesta kiinnostunutta yrittäjää, sijoittajaa ja ammattilaista.

Yksi mukana olleista oli suomalainen Mehackit. Mehackit haluaa innostaa ja kannustaa nuoria teknologian pariin. Ja parhaiten se onnistuu, kun lapset ja nuoret pääsevät kokeilemaan ja rakentamaan itse, uskoo Chief product officer Mikko Eloholma Mehackitista.

– Olemme yhdistäneet luovat teknologiat sekä käsityömäisen tee-se-itse-asenteen ja estetiikan, Eloholma kiteyttää.

Mehackit tarjoaa kouluille, etenkin lukioille ja yläkouluille, kursseja, joissa robotiikkaan ja ohjelmointiin tutustutaan eri näkökulmista. Kursseilla pääsee itse muun muassa rakentamaan ja ohjelmoimaan robotteja ja elektroniikkaa sekä ohjelmoimaan musiikkia ja grafiikkaa.

– Meiltä tulee opettaja, joka vetää kurssin. Samalla koulutamme myös koulun oman opettajan hyödyntämään näitä menetelmiä jatkossa, Eloholma kertoo.

Tähän mennessä Mehackit on järjestänyt lukioissa yli 60 kurssia ja vetänyt yläkouluissa kymmeniä työpajoja. Kursseja on pidetty sekä Suomessa että ulkomailla.

Eloholma uskoo, että jatkossa opettajien kouluttaminen työllistää heitä nykyistä enemmän. Uudet opetussuunnitelmat nimittäin kannustavat opettajia poikkitieteellisyyteen ja teknologian hyödyntämiseen.

Mehackitin Kimmo Eloholma ja Sanna Reponen haluvat kannustaa opettajia ja nuoria luovien teknologioiden pariin.

Avaimet opetuksen digitalisoimiseen

Erilaiset digitaaliset oppimissovellukset tekevät tuloaan kouluihin, ja niiden määrän uskotaan kasvavan rajähdysmäisesti lähivuosien aikana. Opettajille ongelmaksi on kuitenkin muodostunut, miten löytää valtavasta määrästä itselleen hyödyllisimmät.  
 
Suomalainen Kokoa on kehittänyt ratkaisun tähän ongelmaan. Slushin yhteydessä lanseerattu Kokoa Standard -palvelu on käyttäjille ilmainen sivusto, josta opettajat, vanhemmat ja oppijat itse voivat helposti löytää globaalin oppimissovellustarjonnan parhaat tuotteet.

Palvelussa laatu korvaa määrän. Keskiössä on etenkin sovellusten pedagogisuus.

– Mukaan pääsevät vain tuotteet, jotka saavat yhdessä kasvatustieteen ammattilaisten, opettajien ja tutkijoiden kanssa kehittämämme Kokoa Standardin. Opettajat arvioivat tuotteet pedagogisuuden ja käytettävyyden näkökulmasta, kertoo head of visual design Hanna Rinne Kokoasta.

Kokoa Standard -palvelu on käyttäjille ilmainen, mutta yrityksille maksullinen. Tällä hetkellä palvelusta löytyy noin 50 eri sovellusta, joita voi etsiä aihealueittain. Palvelu on käytössä globaalisti, ja sitä on kehitetty laajasti alan toimijoiden kanssa.

– Monella meistä on opettajatausta, joten kontaktiverkostomme ovat laajoja ja yltävät myös ulkomaille. Opettajien lisäksi palvelu sopii myös vanhemmille, jotka haluavat löytää lapsille pedagogisesti hyviä sovelluksia, sanoo head of operations Toni Mustonen.

Hanna Rinteen ja Toni Mustosen tavoitteena on kehittää Kokoa Standardista johtava palvelu digitaalisten oppimissovellusten löytämiseen.

Lue myös artikkelit