Haaveiletko yrittäjyydestä?

Kirjoittaja: 

Kirsti Levander

Kuva: 

Ritva Siikamäki

Akavan yrittäjyysseminaari järjestettiin Danske Bankin tiloissa Helsingin Ruoholahdessa 3. helmikuuta. Tilaisuudessa kuultiin innostavia ja kiinnostavia yrittäjyystarinoita.

Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii rohkeutta, mutta myös kykyä unelmoida ja visioida.

Globe Hope -yritys syntyi maailmantuskan kokemuksesta.

Vuonna 2003 vasta eronnut neljän lapsen äiti Seija Lukkala mietti – ei sitä, miten pärjäisi – vaan miten pelastaisi maapallon.

– Piti ajatella isosti ja ottaa helikopteriperspektiivi, Lukkala kertoo Akavan ja Danske Bankin järjestämässä yrittäjyysillassa 3.2. Helsingissä.

– Jouduin myös ratkaisemaan, haluanko jatkossakin tehdä sitä, mitä silloin tein.

Pohdintojensa jälkeen Lukkala rohkaistui ekologisen ja eettisen yrittäjyyden polulle.

– Uskalsin, kun ajattelin, että jos epäonnistun, suomalainen yhteiskunta tarjoaa kuitenkin turvaverkon minulle ja lapsilleni – emme joudu heitteille, vaikka yritys kaatuisi.
 

Arvot edellä

Nyt jo neljätoista vuotta toiminut Globe Hope valmistaa laukkuja ja pussukoita, vaatteita ja kodin tekstiilejä kierrätysmateriaaleista.

Vaikka bisneksessä on kyse maailmanparantamisesta, Lukkala pitää kierrätystä lisäarvona.

– On otettava huomioon asiakkaiden tarpeet. Teemme tuotteita, jotka kestävät myös visuaalisesti, toiminnallisesti ja laadullisesti.

Kokemuksensa pohjalta hän listasi neuvoja muillekin yrittäjyyttä pohtiville:

Unelmoi. Ole luova ja ennakkoluuloton. Visio tulevaa, seuraa trendejä. Arvio jatkuvasti tilannetta ja ole valmis muuttumaan. Pidä huoli siitä, että työ tuo tyydytystä ja iloa. Aseta työlle ja yrittämiselle myös rajat, jotta ehdit huolehtia itsestäsi.

Yrittäjyyttä harkitseville Lukkala antaa vielä vinkin:

– Voittajia ovat ne, jotka pystyvät tarjoamaan tuotteiden ja palvelujen lisäksi arvoja, jotka koskettavat myös emotionaalisesti.
 

Asiakas on kuningas

Palveluliiketoiminnan kehitykseen erikoistuneen Palmun toimitusjohtaja, KTM Peter Barkman muistutti yrittäjyyspolulle lähteviä asiakasymmärryksen tärkeydestä.

– Tyytyväinen asiakas kokee saaneensa jotain, hän tuntee hyötyneensä ja toteaa, että tästä kannatti maksaa.

Barkman totesi kuitenkin, että valitettavasti asiakasymmärrystä ei aina osata hyödyntää. Hyvät ideat eivät lunasta lupaustaan, jos keskeiset asiat, jotka vaikuttavat asiakkaan kokemukseen, jäävät hankkeiden ulkopuolelle.

– Ne, jotka ottavat asiakkaan arvonmuodostuksen tosissaan osaksi tekemistään – ja kirjaavat tämän jopa strategiaansa – ovat voittajia. Empatia on liiketoiminnan kovin muuttuja.

 

TEKin Yrittäjäklubin klubi-ilta 15.2.

TEKin Yrittäjäklubi on teknologiayrittäjien ja yrittäjyydestä kiinnostuneiden kohtaus- ja tiedonjakopaikka. Seuraava klubi-ilta järjestetään 15.2. Otaniemessä Espoossa. Teemana on startup-yrittäjien IPR-asiat. Tervetuloa! 

 

Asiasanat: 

Category: 

Lisää uusi kommentti

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.