Kuvaaja
Getty Images
Kirjoittaja
Katariina Rönnqvist

5 keinoa löytää työpaikat, joista ei huudella

Vaikka tekkiläisten työllisyys on hyvissä kantimissa, voi työnhaku silti olla ajankohtaista – esimerkiksi silloin, jos mielii vaihtaa työpaikkaa.

Viime vuonna Sitra julkaisi Työelämän tutkimuksen, jonka mukaan vain noin joka neljäs hakija työllistyy avoimeen työpaikkaan. Se on vähän ottaen huomioon, että perinteisesti töitä on haettu vastaamalla julkisiin työpaikkailmoituksiin.

– Avoimeksi ilmoitettuja työpaikkoja kannattaa toki hakea, jos tehtävä on aidosti kiinnostava ja oma osaaminen vastaa työn vaatimuksia. Omaan hakemukseen täytyy kuitenkin satsata tosissaan, koska kilpailu näistä paikoista on kova, TEKin uravalmentaja Satu Myller sanoo.

Ennen kuin työpaikkaa hakee, kannattaa oma motivaatio punnita tarkkaan: olenko kiinnostunut tästä tehtävästä tarpeeksi? TEKin verkkosivuilla kerrotaan, miten työpaikkailmoitusta voi analysoida sekä tarjotaan työkalu oman osaamisen ja motivaation haarukoimiseen.

– Älä ammu haulikolla ja hae ihan mitä tahansa avoimia paikkoja. Motivaation puute kyllä näkyy, Myller perustelee.

Myllerin mukaan noin 70–80 prosenttia avoimista työpaikoista on piilossa. Miten niitä voi löytää ja hakea? Listasimme 5 keinoa.

1. Sosiaalinen media, varsinkin LinkedIn

Uusia somekanavia ja appeja syntyy ja häviää jatkuvasti, mutta perusidea somen hyödyntämisessä työnhaussa on tulla nähdyksi, tuoda oma osaaminen esiin, verkostoitua ja löytää tietoa potentiaalisista töistä. Yksi työnhaun oleellisimmista some-kanavista on LinkedIn.

– Ammattirekrytoijat sanovat, että jos et ole LinkedInissä, et ole olemassa. Niin tärkeä väline se on työnhaussa! Rekrytoijat saattavat etsiä toimeksiannosta joukon potentiaalisia osaajia pelkästään LinkedInistä, Myller kertoo.

Ei riitä, että on luonut LinkedIn-profiilin. Luuranko-CV:n sijaan oma profiili on syytä viilata kuntoon – ihan jo senkin takia, että tulee löydetyksi esimerkiksi rekrytoijien joukkohauissa. Profiilissa on hyvä tuoda esille, mitä on tehnyt ja mihin osaamistaan haluaa käyttää.

LinkedInin hienous on sen hakutoiminnallisuudessa.

Harva hyödyntää koko LinkedInin potentiaalia. Monella ehkä on jo pitkällekin mietitty profiili, mutta LinkedInin hienous on sen hakutoiminnallisuudessa. Myller kehottaa miettimään 2–3 avainsanaa, joilla kuvata omaa osaamistaan.

– Voit hakea LinkedInistä muita, jotka kuvaavat osaamistaan samoilla sanoilla. Missä he ovat töissä? Näin saat tietää, minkälaiset organisaatiot tarvitsevat sellaista osaamista jota sinullakin on. Ehkä löydät potentiaalisia työnantajia, joita et tullut edes ajatelleeksi?

Samaa ideaa voi hyödyntää tekemällä haun omalla nykyisellä työnimikkeellä tai tittelillä, jonka haluaisi. Hakutuloksista näkee organisaatioita, jotka ovat palkanneet osaajia tällä nimikkeellä.
 
Monet yritykset, jotka rekrytoivat, kirjoittavat LinkedInissä yrityksen profiiliin ”Now hiring” tai ”We are hiring”. Samoin yritysten asiantuntijat, jotka ovat mukana rekrytoinnissa, lisäävät tämän ilmaisun usein profiiliinsa. Myller kehottaakin tekemään hakuja, joissa yhdistää oman tittelinsä tähän ilmaisuun, esimeksiksi ”Now hiring IT specialist”. 

– Yksityisten ihmisten profiilit voi haussa suodattaa maakohtaisesti – kätevä ominaisuus, jolla saat sinulle relevantit tulokset näkyviin.

  • Katso vinkit LinkedIn-profiilin viilaukseen tai pyydä sparrausta profiiliisi TEKin uravalmentajalta.

2. Rekrytointitapahtumat, kuten Walk for Jobs

Tampereelta lähtöisin olevan Walk for Jobs -tapahtuman konsepti on virkistävä: työnhakija ja rekrytoivan yrityksen edustaja tekevät kävelykierroksen, jonka aikana hakija voi pitchata itsensä ja molemmat voivat tutustua toisiinsa. Satu Myller oli mukana järjestäjän roolissa Walk for Jobsissa 21.9. Espoon Otahallissa.

– Olemme saaneet hurjasti hyvää palautetta tapahtumasta. Osallistujat kiittelivät tapahtuman rentoutta ja mahdollisuutta luoda kontakti työnantajaan ilman pönötystä.

TEKin uravalmentajat Pauliina Taipalus ja Maisa Holm Walk for Jobs -tapahtumassa 21.9. Kuva: Satu Myller

Tapahtumaan osallistui pitkälti neljättä sataa työnhakijaa ja yli 50 yritystä. Yritykset kehuivat tapahtuman positiivista ilmapiiriä. Palautekyselyyn vastanneista yrityksistä 97 prosenttia löysi kiinnostavia hakijoita.

– Kuten piilotyönhaussa yleensäkin, solmitut kontaktit eivät välttämättä heti tuota tulosta. Kun ensivaikutelma on tehty ja kontakti muodostettu, tovin päästä yhteys voi alkaa hyvinkin kantaa hedelmää.

Tapahtumassa oli käytössä oma #-tunnistesana, jonka osallistujat pystyivät lisäämään LinkedIn-profiiliinsa. Tunnisteella paikalla olleet yritykset löytävät kohtaamansa hakijat helpommin myös tapahtuman jälkeen ja yhteys säilyy.

3. Klassikko: Verkostoituminen

Kyllästymiseenkin asti hoettu työnhakukeino pitää edelleen pintansa. Verkostot eivät ole jotain, mikä pitää luoda työnhaun kynnyksellä. Verkostoon kuuluvat kaikki ne ihmiset, joiden kanssa on jollain tavalla tekemisissä. Osaa kuitenkin ajatus verkostojen hyödyntämisestä inhottaa – eihän kavereita sovi ryöstöviljellä saadakseen itse töitä!

Pohdi, miten voit olla hyödyksi verkostoillesi ja tulevalle työnantajallesi.

– Kysymys on näkökulmasta. Hylkää ajatus siitä, mitä voit verkostoiltasi saada. Pohdi sen sijaan, miten voit olla hyödyksi verkostoillesi ja tulevalle työnantajallesi. Näkökulman kääntäminen luo hyväntahtoisuutta ja positiivisen kierteen, Myller sanoo.

4. Tiedonkeruuhaastattelu

Toimiiko joku tuttusi tai tutun tuttu sinua kiinnostavalla toimialalla, tehtävässä tai teknologian parissa? Löysitkö lehtijutusta henkilön, joka tekee juuri sellaista työtä, jota sinäkin haluaisit tehdä? Myller kehottaa ottamaan häneen yhteyttä ja sopimaan tapaamisen.

– Tiedonkeruuhaastattelussa idea on, että kuulet lisää sinua kiinnostavasta työstä, vaadittavasta osaamisesta ja toimialan uutisista. Harvoin ihmiset kieltäytyvät, jos heitä pyytää vaikka kahville kertomaan työstään. Yleensä moiset pyynnöt ovat mairittelevia.

Tapaamisen idea on keskustella ammatillisen kiinnostuksen pohjalta. Siinä ei ole soveliasta kysyä työpaikkaa, mutta toki potentiaaliseen työnantajaan tai työkaveriin voi jo tehdä hyvän vaikutuksen.

5. Suora yhteydenotto työnantajaan

– Nyt on hyvä tilanne markkinoilla, lama on takanapäin. Hakijoita halutaan ja heistä ollaan kiinnostuneita, Myller sanoo.

Tässä ilmapiirissä suora yhteydenotto kiinnostavaan työnantajaan voi toimia hakijan eduksi. Kun soittaa tai lähettää työnantajalle sähköpostia, kannattaa kuitenkin valmistautua hyvin. Työnantajilla ei ole aikaa jaaritteluun.

– Tässäkin toimii ajatus siitä, miten voit olla kyseiselle työnantajalle hyödyksi. Tutki, mitä yritys tarvitsee, ja tarjoa osaamistasi ratkaisuna tähän tarpeeseen. Jos vaan tokaisee, että oisko teillä jotain mulle, yhteydenotto ei tuota tulosta.

TEKistä saat apua myös työnhakuun

TEKrekry LinkedIn-ryhmässä ilmoitetaan tekkiläisille sopivista työpaikoista ja solmitaan kontakteja. TEKin urapalvelut tarjoaa tukea verkossa ja livenä sekä työttömille työnhakijoille että töissä oleville, jotka kaipaavat uralleen uutta suuntaa. GoinGlobal-palvelun voi ottaa avukseen, jos mielii töihin ulkomaille. Katso myös TEK tuki työttömälle.

Tutustu työllistymisprojektien tapahtumatarjontaan: Urasampo (Pohjois-Pohjanmaa), Uratehdas (Pirkanmaa), Työnhakuveturi (Uusimaa) ja Urapurje (Varsinais-Suomi).

Asiasana