Kirjoittaja
Katariina Rönnqvist

Valtteri Aurela menestyi simuloimalla nopppaa

Valtteri Aurela, 16, palkittiin parhaasta teoreettisesta tutkielmasta Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailussa. Hän jakoi lukiolaisten ja ammattiin opiskelevien sarjan ykkössijan Shähla Idikutin kanssa.

Valtteri Aurela muistaa, miten hänen veljensä kertoi matematiikan tunneista ja kuinka kiinnostavalta se kaikki hänestä pienenä kuulosti. Seitsemännen luokan jälkeisenä kesänä Valtteri osallistui Päivölän opiston matematiikkaleirille. Leirillä hän oppi paljon uutta, mielenkiintoista matematiikka ja tapasi innostavia matemaatikoita, muun muassa Olli Järviniemen.

– Olen saanut leirin jälkeen opastusta Ollilta ja hän ohjasi Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailutyöni, Valtteri kertoo.

Kilpailutyössään Valtteri tutki erilaisia tapoja simuloida m-sivuista noppaa n-sivuisella nopalla. Tämä tarkoittaa sitä, että heitetään n-sivuista noppaa kunnes saadaan satunnainen kokonaisluku lukujen 1 ja m väliltä. 

– Valitsin aiheen sen yksinkertaisuuden vuoksi. Aiheen voi selittää kenelle tahansa riippumatta matemaattisesta taustasta. Kun syvennyin tutkimukseen, huomasin, kuinka paljon lisää kysymyksiä aihe voi tarjota. Aiheessa kiehtoi siis sen matemaattinen syvyys ja toisaalta selittämisen helppous.

Aiheessa kiehtoi sen matemaattinen syvyys ja toisaalta selittämisen helppous.

Tänä vuonna Tutki-Kokeile-Kehitä järjestettiin koronan takia poikkeuksellisesti kokonaan virtuaalisena. Nuorten finaalityöt olivat esillä TuKoKen verkkosivujen galleriassa ja tuomaristo haastatteli finalistit etänä.

– Olen puhunut korona-aikana paljon kavereiden kanssa Discordissa, joten haastattelun tekninen puoli ei ollut minulle ongelma. Fyysinen kisa olisi tietenkin ollut mukavampi, koska TuKoKe-finaalin tunnelma on todella hyvä. Suomen parhaat lukiolaistutkjat ovat samassa tilassa ja heidän töitään voi kierrellä vapaasti.

TuKoKen palkinnot jaettiin perjantaina 24.4. suoran verkkolähetyksen välityksellä. Valtterin työ palkittiin parhaana teoreettisena tutkielmana ja hän jakoi lukiolaisten ja ammattiin opiskelevien sarjan ykkössijan Shähla Idikutin kanssa (lue lisää Shählan työstä tästä). Valtteri ja Shähla valittiin myös edustamaan Suomea syyskuussa Espanjassa järjestettävään EU:n nuorten tiedekisaan EUCYS. 

– Nyt keskityn aiheeni jatkotutkimukseen ja tulevaan EUCYS-kilpailuun. Tulevaisuuden suunnitelmani on ruveta matematiikan tutkijaksi, Otaniemen lukiossa opiskeleva Valtteri kertoo.

Tutki-Kokeile-Kehitä 2020

  • Tekniikan akateemiset TEK ja Kehittämiskeskus Opinkirjo järjestävät vuosittain lasten ja nuorten tiede- ja teknologiakilpailun Tutki-Kokeile-Kehitä. 
  • Tutki-Kokeile-Kehitä 2020 -kilpailun finalistien työt ovat esillä virtuaalinäyttelyssä elokuun loppuun asti: tukoke20finalistit.fi 
  • Valtteri Aurelan työhön voit tutustua tästä 
  • Katso kaikki kilpailussa palkitut: tukoke20finalistit.fi/palkinnot/