Kuvaaja
Kimmo Jämsä, Eero Makkonen, Pekka Lehtiö
Kirjoittaja
Pekka Lehtiö

Tiukka kilpailu bensan pihistyksestä - vielä vuonna 2016

Nokian Renkaiden testiradalla kilpailtiin 41. kerran siitä, kuka ajaa prototyyppivalmisteisella ajokillaan litralla bensaa eniten kilometrejä. Pisaralla Pisimmälle 2016 -kilpailussa päristeltiin bensiinin lisäksi myös dieselillä.

Voittajajoukkue kulutti vain 6,2 ml polttoainetta

Suomessa ajettava kisamatka on 19,5 kilometriä, eli yhteensä 11 kierrosta. Aikaa tähän suoritukseen saa käyttää maksimissaan 47 minuuttia, mikä tarkoittaa, että 25 km/h keskinopeudella on mahdollisuus päästä kulutuksen pohjalukemiin. Voittajajoukkue Ecodurance kulutti matkaan vain 6,2 ml Nesteen pienmoottoribensiiniä, asettaen riman korkealle laskennallisella 3156 km/l tuloksellaan.


BSMM diesel ME-polttoaineen kulutuksen mittaus.

Uusitulla asfaltilla ennätyksiä

Nokian radan uusittu asfaltti tarjosi erinomaisen sileän pinnan ajaa. Aiempiin vuosiin verrattuna rullaavuus parani, ja lisäksi sää oli ensiluokkaisen lämmin ja tyyni. Olosuhteiden ansiosta neljä tiimiä paransi omaa ennätystään. BS Mileage Marathon ajoi jälleen uuden dieselin maailmanennätyksen 3015 km/l Nesteen ProDieselillä ja liittyi näin ollen kolmen tonnin rikkojien sarjaan. Puolalainen Iron Warriors teki Puolan ennätyksen, ja belgialaisetkin paransivat omaa ennätystään huimat 34%.

 

Pärjäisikö polkuauto kisassa?

Ennätyksistä huolimatta Pisaralla Pisimmälle -kisoissa ei vauhti päätä huimaa. Moni onkin miettinyt, voisiko kuski polkea ajokin maaliin tiukan paikan tullen. Säännöt kieltävät tiukasti etenemisen apuvoimin, kuten starttimoottorilla tai kuskin lihasvoimin. Kuskin on mahdollista polkea alle tunnin mittaisen kisa karkeasti sadan watin keskiteholla. Kisamatka taittuisi siis noin 0,078 kilowattitunnilla. Välityshäviöt ovat tässä lajissa minimaaliset, joten  koko tehon oletetaan siirtyvän pyörille. Ecodurance kulutti kisamatkaan 0,056 kWh. 

Näissä kisoissa jalkavoimin pärjäisi siis melko pitkälle. Energiajärjestelmään ei kannattaisi polkuauto-tapauksessa yhdistää enää akkua, sillä lataus- ja purkuhäviöt veisivät suuren osan energiasta. Polkuauto eli human power eli “fat electricity” voisi siis tulevaisuudessa olla oma ekoluokkansa tämän teholuokan kisoissa. Akkuteknologian edelleen kehittyessä voisi polkutehon kuitenkin varata akkuun ja syöttää sieltä sähkömoottorille optimaalisen tehojaon aikaansaamiseksi.


Kilpailijat yhteiskuvassa.

Kuskin päästöt isommat kuin ajopelin

Bensiinin ja muiden öljyjalosteiden energiatiheys ja pitkälle kehitetyt polttomoottorit jättävät nykyaikaiset ja vihreät akkukäyttöiset sähköajokit vielä kauas taakse. Näissä kisoissa päästöt ovat niin pieniä, että kuski tuottaa kisamatkan aikana enemmän hiilidioksidia kuin ajokki. Siksi vielä tulevinakin vuosina on teknisesti jännittävää kisata siitä, kuka kulkee pisimmälle litralla bensaa.

Tulostaulukko

SijoitusJoukkueAjokkikm/kWhkm/lPolttoaine
 Kotipaikka Kuljettaja  l/100km 
1. EcodurancePegasus +348,33156Bensiini
 Tampere (FIN)Satu Nieminen 0,0317 
2. BSMMBS 03c298,83015Diesel
 Vesilahti (FIN)Janne Vekkeli 0,0332 * 1)
3. Eco MotionEco Motion 6233,22113Bensiini
 Seraing (BEL)Sarah Dehosse 0,0473 
4. Remmi-TeamRemmi 8193,81756Bensiini
 Tampere (FIN)Annukka Säätelä 0,0569 
5. Iron WarriorsEco Arrow 2.292,4837Bensiini
 Lodz (POL)Anna Markiewicz 0,1194 
6. Pecos TeamGreen One67,0607Bensiini
 Hollola (FIN)Pekka Lehtiö 0,1646 
7. SKAP Kropelka 2.0dnf-Bensiini
 Warszawa (POL)Jakub Cieszko - 
8.Voittaja TeamVoittaja -15--Bensiini
 Pöytyä (FIN) Arto Aalto -- 
      
 bensiini = NESTE pienmoottori bensiini   
 diesel = NESTE pro diesel    
 *1) = uusi dieselmoottorien ME   
 *2) = uusi Puolan Ennätys    

 

 

Asiasana