Supercellin Clash Royale nappasi kaksi pääpalkintoa Finnish Game Awards -gaalassa

Vuoden hyötypelinä palkittiin Valo Motion Oy:n Augmented Climbing Wall. Pelituotannon parhaimmiston lisäksi palkittiin myös vuoden ilmiö: Tampereen Vapriikkiin viime vuonna avattu Suomen pelimuseo.

The Finnish Game Awards -peligaalassa 27.4. jaettiin kaikkiaan kymmenen palkintoa tai tunnustusta.

Vuoden 2016 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä. Vuoden 2016 hyötypelin valitsi hyötypeleihin keskittynyt Serious Gaming Cluster Finland ry. Vuoden luovan saavutuksen ja yritystulokkaan valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus. Neogames Finland valitsi puolestaan vuoden ilmiön.
 
Vuoden tauon jälkeen jaettiin myös pelialan vaikuttajapalkinto elämäntyöstä pelialalla Pelit-lehden emerita päätoimittajalle Tuija Lindenille. Peligaalassa jaettiin myös IGDA:n tunnustus vuoden 2016 vapaaehtoiselle Minna Elorannalle. Lisäksi Pelit-lehti luovutti perinteisen Kyöpeli-palkinnon vuoden 2016 yleisön suosikille, Amistechin My Summer Car -pelille.
 
Tämän vuoden The Finnish Game Awards -voittajat ovat:
 
Vuoden 2016 hyötypeli (Applied Game Award 2016): Augmented Climbing Wall / Valo Motion Oy

Valo Motionin Augmented Climbing Wall muuttaa kiipeilyseinän pelialustaksi ja monipuolistaa kiipeilysuoritusta. Augmented Climbing Wall on erinomainen esimerkki siitä, miten pelillistämistä voidaan yhdistää jo olemassa olevaan ja luoda näin kokonaan uusia kokemuksia. Voit lukea lisää vuoden 2016 nuoreksi tutkijayrittäjäksi on valitusta TkT Raine Kajastilasta ja Valo Motionista TEK-verkkolehden aiemmasta artikkelista.

Vuoden 2016 yritystulokas (Finnish Rookie of the Year 2016): Kopla Games
Suomen pelialalla on tällä hetkellä noin 250 yritystä. Vuonna 2015 - 2016 uusia yrityksiä perustettiin Neogamesin mukaan kaikkiaan 45 kappaletta. Vuoden 2016 tulokaspalkinnon saaja Kopla Games on perustettu 2015 ja sen peli Nonstop Knight julkaistiin kesäkuussa 2016. Saman vuoden elokuussa Nonstop Knightin julkaisija saksalainen flaregames osti Kopla Gamesin.

Vuoden 2016 ilmiö (Sensation of the Year 2016): Suomen pelimuseo
Tampereen Vapriikkiin avattu Suomen pelimuseo tarjoaa kävijöilleen mahdollisuuden tutustua suomipelien historiaan monipuolisesti ja kattavasti. Pelien lisäksi tarjolla on eri aikakausien interiöörejä, joiden avulla kävijä voi palata ajassa taaksepäin niihin vuosiin, kun sekä elämä että pelaaminen olivat erilaista. Pelimuseo on lähes pakollinen vierailukohde kaikille peleistä ja pelaamisesta kiinnostuneille.

Vuoden 2016 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2016): Alienation / Housemarque
Housemarquen Alienation on oman lajityyppinsä puhdasverinen edustaja, tiukka ja viihdyttävä pakkaus täynnä toimintaa. Housemarquella on taito luoda visuaalisesti huikeita maailmoja ja varsinkin Alienationin partikkeliefektit ansaitsevat korkean arvosanan.

Vuoden 2016 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2016): Quantum Break / Remedy Entertainment
Quantum Break on Suomen pc- ja konsolipelien lippulaivayritys Remedyn uusin peli, joka tarjoaa visuaalisesti, kerronnallisesti ja pelillisesti täysiverisen pelikokemuksen. Quantum Break yhdistelee peleistä ja tv-sarjoista tuttuja elementtejä uudella tavalla. Remedyn aikaisempien pelien tapaan se on suunnannäyttäjä pitkälle tulevaisuuteen.

Vuoden 2016 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2016): Clash Royale / Supercell
Supercellin Clash Royale on sekoitus keräilykorttipelejä, tornipuolustusta ja reaaliaikaista strategiaa. Uusien ja vanhojen asioiden oivaltava yhdisteleminen on aiemminkin osoittautunut menestyksekkääksi kombinaatioksi ja Clash Royalen kansainvälinen menestys todistaa kaavan todeksi jälleen kerran.

Pääpalkinto: Vuoden 2016 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2016): Clash Royale / Supercell
Clash Royale jatkaa Supercellin Hay Daysta alkanutta maailman lataus- ja ansiolistojen dominointia. Äärimmäisen kovan kilpailun vuonna 2016, Clash Royale onnistui kiilaamaan paitsi vuoden suosituimmaksi mobiilipeliksi maailmanlaajuisesti, myös Suomen vuoden kotimaiseksi peliksi 2016.

Lisätietoja osoitteessa www.clashroyale.com.

Gaalan järjestelyistä vastasivat Suomen pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry. Gaalan sponsoreina toimivat Remedy Entertainment, Next Games, Supercell, Unity Technologies Finland, Rovio, Fingersoft, Colossal Order, Dodreams ja Redlynx.

 

Lue myös artikkelit:

Asiasana