Tutki-Kokeile-Kehitä-voittaja 2013 Perttu Pölönen juonsi kilpailun virtuaalisen lopputapahtuman 2021.
Tutki-Kokeile-Kehitä-voittaja 2013 Perttu Pölönen juonsi Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun 2021 virtuaalisen lopputapahtuman.
Kuvaaja
Kuvakaappaus finaalista
Kirjoittaja
Matleena Kantola

Nuoret tutkivat viulun vibratoa ja Afrikan tähden strategioita

Meri Henell sekä Roope Palomäki, Markus Niemi ja Oskari Niemi voittivat Tutki-Kokeile-Kehitä-tiedekilpailun 2021 toisen asteen kilpailijoiden sarjan. Kilpailu järjestettiin virtuaalisena 23.4.2021.

Meri Henell sekä Roope Palomäki, Markus Niemi ja Oskari Niemi voittivat Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailun toisen asteen kilpailijoiden sarjan. Meri Henellin työ mittasi ja mallinsi viulun vibratoa. Markus ja Oskari Niemi sekä Roope Palomäki tutkivat Afrikan tähti -lautapelin strategioita. Kilpailu järjestettiin virtuaalisena 23.4.2021.

Tekniikan akateemiset TEK ja lapsi- ja nuorisotyön palvelujärjestö Kehittämiskeskus Opinkirjo järjestävät vuosittain lasten ja nuorten Tutki-Kokeile-Kehitä -tiede- ja teknologiakilpailun (TuKoKe). Tänä vuonna kilpailu järjestettiin koronan takia toisen kerran kokonaan virtuaalisena. Nuorten finaalityöt olivat esillä kilpailun verkkosivuilla ja tuomaristo haastatteli finalistit etänä. Palkinnot jaettiin perjantaina 23.4. suoran verkkolähetyksen välityksellä.

Meri Henell, 19, tutki viulun vibratoa fysiikan näkökulmasta. Vibraton nopeuden ja leveyden vaikutuksia on tutkittu aiemmin hyvin vähän.

Ensin Henell äänitti ja mittasi viulun vibratoa äänenkäsittelyohjelmalla, minkä jälkeen hän analysoi vibraton aaltomuotokuvaajia ja spektrejä, ja mallinsi osasävelten taajuus- ja amplitudimuutoksia sinimuotoisilla funktioilla.

– Käytin Geogebra-ohjelmaa osasävelten aaltomuotojen visualisointiin eli määritin arvot mallinnuksessa tarvittaville parametreille kuten amplitudi- ja taajuusmuutoksien laajuuksille, tiheyksille ja vaiheille, minkä jälkeen piirsin osasäveliä mallintavien funktioiden kuvaajat Geogebralla.

Meri Henell tutki viulun vibratoa fysiikan näkökulmasta.


Henell on soittanut viulua kymmenen vuotta, ja hänen kilpailutyönsä yhdistikin pitkäaikaisen harrastuksen ja kiinnostuksen fysiikkaan.

– Tässä työssä opin lisää siitä, miten viulu toimii soittimena ja mistä viulun ääni syntyy. Olen kiinnostunut fysiikasta, matematiikasta ja luonnontieteistä ylipäätään.
TuKoKe oli mielenkiintoinen ja uusi kokemus, ja tuomareilla oli kiinnostavia kysymyksiä työstäni.

Henell opiskelee Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun IB-linjalla. Kilpailutyön ohjasi Jari Rantala.

Pelisimulaatio paljasti Afrikan tähden parhaat pelistrategiat

Veljekset Markus ja Oskari Niemi sekä Roope Palomäki tutkivat Afrikan tähden pelistrategioita. Tiimi koodasi pelin ja sen säännöt sekä simuloi pelin pelaamista tietokoneohjelmalla.

– Keksimme yhteensä seitsemän strategiaa, joiden avulla testasimme muun muassa aloituspaikkoja ja rahankulutuksen merkitystä voittoprosentteihin. Simuloidut pelaajat pelasivat näiden strategioiden mukaisesti tuhansia pelejä, kertoo Markus Niemi, 18.

Tiimi hyödynsi analyysissaan myös graafiteoriaa, latinalaisia hyperkuutioita ja suurten lukujen menetelmää.

Tulokseksi tuli, että Kairo oli pelin aloituspaikoista hieman parempi.

Markus Niemi, Oskari Niemi sekä Roope Palomäki tutkivat Afrikan tähti -pelin strategioita.

TuKoKeen osallistuminen ja tiivis tiimityö olivat mukavia kokemuksia.

– Pääsimme työpajoissa esittelemään työtä muun muassa Aalto-yliopiston opiskelijoille, ja oli hienoa saada arvostusta omalle työlle, Niemi sanoo.

Tulevaisuudessa Niemi haluaisi opiskella tekniikan alaa, mahdollisesti koodaamista, jota pääsi tekemään kilpailutyössään.

Markus ja Oskari Niemi sekä Roope Palomäki opiskelevat Helsingin matematiikkalukiossa. Työn ohjasi Ville Tilvis.

Kilpailu voi muuttaa nuoren elämän

Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailun tuomariston puheenjohtaja, professori ja Aalto-yliopisto Juniorin johtaja Ilkka Tittonen kertoo kilpailutöiden tason olevan joka vuosi erittäin korkea.

– Töiden alat vaihtelevat humanismista biologiaan, tekniikkaan ja matemaattiseen todistamiseen. Kilpailu on mahtava kokemus niin kilpailijoille kuin tuomareillekin.
Tutki-Kokeile-Kehitä antaa uskoa nuorison yrittämiseen ja haluun kehittyä ja mennä eteenpäin valitsemillaan aloilla, Tittonen sanoo.

Kilpailussa menestyneet toisen asteen kilpailijat saavat palkinnon lisäksi myös opiskelumahdollisuuden valtakunnallisessa diplomi- ja arkkitehtialojen yhteisvalinnassa, riippuen koulutusohjelman painotuksista. Opiskeluoikeus tulee voimaan vuodesta 2022 alkaen. Kyseeseen tulee vain henkilökohtaiset työt ja niissä saavutettu menestys. 

Kilpailu on mahtava kokemus niin kilpailijoille kuin tuomareillekin.

– Monelle kilpailumenestys on selvästi muuttanut koko elämän, ja ulkomailla noteerataan kilpailumenestykset vielä vahvemmin, Tittonen lisää.

TuKoKe-loppukilpailun juontaja, futuristi Perttu Pölönen sai kimmokkeen uralleen voitettuaan TuKoKe-kilpailun vuonna 2013 musiikin teorian opiskeluun tarkoitetulla Sävelkello-keksinnöllään. 

– Se, että aikuiset uskovat nuoreen ja ottavat nuoren kiinnostuksen kohteen vakavasti, on äärettömän merkittävää. Ilman kilpailua kukaan ei olisi sysännyt minua patentoimaan Sävelkelloa ja lähtemään yrittäjäksi. Jokaiselle nuorelle haluaisi vastaavia kokemuksia siitä, että pystyy keksimään jotain konkreettista ja arvokasta, Pölönen sanoo.

Meri Henell sekä Markus Niemi, Oskari Niemi ja Roope Palomäki palkittiin 1 400 eurolla. Lisäksi heidät valittiin edustamaan Suomea syyskuussa Espanjassa järjestettävään EU:n nuorten EUCYS-tiedekisaan.

Tutki-Kokeile-Kehitä 2021 -kilpailun finalistien työt ovat esillä virtuaalinäyttelyssä syyskuun 2021 loppuun asti kilpailun sivuilla. Palkitut kilpailijat löydät täältä.

Tutustu toisen asteen ja alle 21-vuotiaiden nuorten kilpailutöihin kilpailun 3. sarjan sivulla.

Lisätietoa

  • Vuoden 2021 TuKoKeen saapui 149 työtä, joita oli tekemässä yhteensä 230 lasta ja nuorta. Kilpailun neuvottelukunta päätti puheenjohtajansa, Aalto-yliopiston professori Kalevi Ekmanin, johdolla kutsua finaaliin yhteensä 40 työtä.
  • Lopputapahtumassa jaettiin eri suuruisia stipendejä sekä tuotepalkintoja. Jokainen osallistuja sai TuKoKe-stipendin.

 

Lue lisää TEK-lehdestä: