Pipistrel Alpha Electro on kaksipaikkainen sarjavalmisteinen täyssähköinen lentokone.
Lentokone valmiina lentokentällä.
Kuvaaja
Helsingin Sähkölentokoneyhdistys
Kirjoittaja
Petja Partanen

Maan ensimmäinen sähkölentokone

Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneen akkujen lataus tyhjistä täysiin kestää nopeimmillaan tunnin ja kymmenen minuuttia.

Sähköautot yleistyvät nyt kiihtyvällä vauhdilla katukuvassa. Jo vuodesta 2018 lähtien tarkkasilmäinen on saattanut bongata sähköä myös pääkaupunkiseudun taivaalla. Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone on edelleen lajissaan maan ainoa.

Kaksipaikkaisen koneen omistaa Helsingin Sähkölentokoneyhdistys. Alpha Electron hankintahinta on polttomoottoriversioon verrattuna puolitoistakertainen, mutta sähkölentämisen valtti on halvat käyttökulut.

– Kaksi suurinta kuluerää ovat polttoaine ja moottorin huolto. Molemmat ovat sähkölentokoneella vain 10 prosenttia polttomoottorisen vastaavista, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.

Kun Ylen Mahtikoneita ja ilmastoihmeitä -ohjelma haastoi yhdistyksen lentokoneen kilpaan sähköauton kanssa, paljastui lentäminen nopeaksi mutta ekonomiseksi kulkutavaksi. Vasama lensi Malmilta Nummelaan 20 minuutissa, ja sähköä kului 9,5 kWh, siis reilun euron edestä. Sähkö-Porschella samaan matkaan teitä pitkin meni 55 minuuttia ja sähköä 12 kWh.

Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneen akkujen lataus tyhjistä täysiin kestää nopeimmillaan tunnin ja kymmenen minuuttia.

Pipistrel Alpha Electro

Kaksipaikkainen sarjavalmisteinen täyssähköinen lentokone, valmistusmaa Slovenia.
Moottori: 50 kW, nestejäähdytys
Akut: 21 kWh
Siipien kärkiväli: 10,5 metriä
Huippunopeus: 250 km/h
Matkalentonopeus
157 km/h
Tyhjäpaino: 260 kg ilman akkuja, akut 120 kg
Suurin sallittu lentoonlähtöpaino: 550 kg
Lentoaika: noin tunti (säännösten määräämä reservi huomioiden)

Asiasana