Pilottikyytiä tarjolla Otaniemessä tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin 5.12.2018 saakka. Lisätietoja: sensible4.fi/aigo
Renault Twizy
Kuvaaja
Sensible 4, kuvapankki
Kirjoittaja
Petja Partanen

Maailman pienin robottibussi

Sensible 4 -yrityksen kehityshankkeen tavoitteena on tulevaisuuden joukkoliikenneväline, joka hoitaa viimeisen mailin liikenteen metro- tai bussiasemalta kotiovelle.

Piskuinen Renault Twizy nytkähtää äänettömästi liikkeelle ja kurvaa Otakaarelle kohti metroasemaa. Ratti pyörii itsekseen, sillä ajaminen on sähköaivojen vastuulla. AIGO-robottiauto on vasta ajo-oppilas, mutta sen aistit ovat huomattavasti keskiverto autokoululaista herkemmät. Kaksi 3D-laseria, lämpökamera ja tutkat tietävät myös pimeässä ja lumipyryssä kaiken, mitä pienen sähköauton ympärillä tapahtuu. 

Sensible 4 -yrityksen kehityshankkeen tavoitteena on tulevaisuuden joukkoliikenneväline, joka hoitaa viimeisen mailin liikenteen metro- tai bussiasemalta kotiovelle. Yrityksen erityisosaamista on suomalainen huono sää. Tavoitteena on, ettei palvelu pysähdy edes lumituiskussa tai jäisellä tiellä. 

Otaniemi on erinomainen testiympäristö, sillä rakennustyöt muuttavat katuyhteyksiä tämän tästä, eivätkä teekkarit ole niitä uskollisimpia suojateiden käyttäjiä. 

Ihmistäkin vielä tarvitaan, nimittäin vilkun käyttöön.

– Tällä viikolla auto oppii vilkuttamisen, lupaa Twizyn ajo-opettajana ja vilkunkäyttäjänä toimiva Sami Paavilainen.

Metroaseman ohitettuamme huolettomasti ajokaistan puolelle pysäköity BMW saa Renaultin epäilemään kanssa-autoilijansa aikeita. Seuraa jarrutus ja pysäköidyn auton hidas ohitus. Robottiauton kyyti kelpaisi ennakoivan ajotavan malliksi kaikille niille, jotka pitävät itseään keskimääräistä parempana kuljettajana. Ennen suojatietäkin Renault hidastaa aina kohteliaasti vauhtiaan.

Asiasana