Maailman modernein jäänmurtaja

Kirjoittaja: 

Petja Partanen

Kuva: 

Arctech Helsinki Shipyard

Laivanrakennusko muka konservatiivinen ala? Henkilöautoissa hybriditekniikan markkinaosuus on kivunnut 1,4 prosenttiin, mutta uudet risteilyalukset ja jäänmurtajat kulkevat poikkeuksetta dieselsähköisen koneiston voimin.

Suomen jäänmurtajalaivaston uusi ylpeys Polaris on seilannut pitkin kesää koeajoilla Helsingin edustalla.

Helsingin Arctechin telakalla valmistuneen laivan koneisto on kattava kokoelma suomalaista insinööritaitoa. Voimalinja on luonnollisesti hybridi: potkureita pyörittävät sähkömoottorit, dieselien tehtävänä on pyörittää potkurimoottoreille sähköä tuottavia generaattoreita. Suurista risteilyaluksista tuttu järjestely otettiin Suomessa ensi kertaa käyttöön vuonna 1939 valmistuneessa jäänmurtaja Sisussa. 

Potkurit ovat suomalaisvalmisteiset ABB Azipodit, 360 astetta pyörivät ruoripotkurit, joita Polariksessa on kaksi perässä, yksi keulassa. Niiden avulla laiva pyörähtää ympäri vaikka paikallaan. Suurten risteilyalusten ohjailtavuutta parantava Azipod-vetolaitteisto kehitettiin Suomessa 1990-luvulla jäätämurtavien laivojen tarpeisiin.

Murtajan neljä Wärtsilä 34DF-pääkonetta käyttävät polttoaineena sekä dieseliä että LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. Kun Polaris ajaa kaasulla, on se maailman ympäristöystävällisin jäänmurtaja. Rikkipäästöt ja pienhiukkaspäästöt putoavat lähes nollaan, typpipäästöt vähenevät 60 prosenttia ja hiilidioksidipäästöt 25 prosenttia.

Kun Polaris pääsee ensi talvena tositoimiin, sen luvataan kulkevan pysähtymättä 1,6 metrin vahvuisessa tasaisessa jäässä ja tekevän 25 metriä leveää väylää 1,2 metrin jäässä kuuden solmun nopeudella. 

Asiasanat: 

Category: 

Lisää uusi kommentti

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.