Winter Navigation Motorways of the Sea II -hanke (WINMOS II) on EU CEF-rahoitteinen talvimerenkulun kehittämishanke. Yksi WINMOS II:n osahankkeista on Saimaalle suunniteltu moottoroitu irtokeula. Kuvassa Saimaa-irtokeula on yhdistetty Calypso-hinaajaan.
Moottoroitu irtokeula
Kuvaaja
Jukka Väisänen
Kirjoittaja
Henrik Muukkonen

Maailman ensimmäinen moottoroitu jäätä murtava irtokeula

Käytännössä irtokeula on kuin jäänmurtaja, josta puuttuu komentosilta.

Väylävirasto on ottanut käyttöön Saimaalla maailman ensimmäisen moottoroidun jäätä murtavan irtokeulan.

Irtokeulassa on oma kuljetuskoneisto ja keula on kytketty sitä työntävään Alfons Håkansin omistamaan Calypso-hinaajaan kolmipistekiinnityksellä. Yhdistelmä on mitoitettu siten, että se pystyy tehokkaasti toimimaan Saimaan alueella ja kanavassa jäänmurtajana.

Myös jäänkäsittely on entistä helpompaa kanavassa ja satamissa moottoroidun irtokeulan avulla.

Ensimmäiset koeajot ovat juuri takana.

– Kyllä se toimii. Uusi laiva on aina uusi laiva ja pientä säädettävää on, mutta jo nyt on selvää, että irtokeulan käsiteltävyys on ihan huippuluokkaa, merenkulun asiantuntija Jukka Väisänen Väyläviraston talvimerenkulusta kertoo.

– Sen avulla pystymme tekemään Saimaan kanavaankin täysleveän rännin, johon kauppalaivat mahtuvat hyvin. Myös jäänkäsittely on entistä helpompaa kanavassa ja satamissa moottoroidun irtokeulan avulla.

Irtokeulassa on kaksi sähkömoottoreiden vetämää suoraa akselilinjaa. Irtokeulan koneisto on hybridi-ratkaisu, joka on varustettu superkondensaattoreilla.

Superkondensaattoreiden avulla saadaan lisätehoja hetkellisesti esimerkiksi kovissa jääolosuhteissa.   Jääolojen salliessa voidaan ajaa vain yhdellä koneella ja näin säästää polttoaineita ja pienentää päästöjä. Irtokeulan on suunnitellut ILS Oy ja rakentanut Turun Korjaustelakka Oy. Rakennusvalvojana on toiminut JapaTiko Oy.