Konerintama puhdistaa 
kiitoradan 
noin kymmenessä minuutissa liki kesäkuntoon.
Helsinki-Vantaan lentoasema kiitotie lumiaura
Kuvaaja
Finavia
Kirjoittaja
Petja Partanen

Lumen pahin vihollinen

Kun lunta tulee taivaan täydeltä, on Helsinki-Vantaan lentoaseman ykkösnyrkki Vammas PSB 5500 -kiitotielumiaura.

Yli 30 tonnin painoinen ja 31,5 metrin mittainen jättiläinen on oikeastaan kolme konetta yhdessä. Etuosan aura siirtää lumen syrjään 5,5 metrin työleveydeltä ja keskiosan pyörivä harja viimeistelee työjäljen. Peräosan puhallin antaa lopullekin lumelle kyytiä ja siivoaa myös kiitorataa reunustavat valorivistöt puhtaiksi.

Lumentulo ei nykyisin lentoliikennettä pysäytä. Kymmenen koneen rintamana ajaen yksi kiitotie saadaan kovallakin pyryllä puhdistettua lähes kesäkeliin noin kymmenessä minuutissa. 

– Olemme pystyneet pitämään Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotiet käyttökunnossa ilman keskeytyksiä vuodesta 2003, kertoo lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

Ei ihme, että suomalaista snowhowta käydään talvisin ihmettelemässä ympäri maailmaa.

Myös Vammas PSB 5500:n sukujuuret ovat vahvasti suomalaiset. Koneiden aiempi valmistaja oli valtion omistama konepaja Vammalassa, ja luontaisena tuotekehitys- ja testausareenana toimi talvinen Helsinki-Vantaa. Nykyisin tuoteoikeudet omistaa yhdysvaltalainen Fortbrand Services Inc.

Asiasana