Kuvaaja
Katariina Rönnqvist
Kirjoittaja
Katariina Rönnqvist

Kehitysehdotuksia ja kyky hyllyttää

Peliala oli vahvasti esillä yritys- ja sijoittajatapahtuma Slushissa.

Digital Hammer haluaa kehittyä käyttäjäkokemusten avulla. Mobiilipeliyritys etsi rahoittajia ja väylää kansainvälisille markkinoille Slushista. Wooga puolestaan hyödyntää epäonnistuneetkin projektit. Niihin liittyy myös Hit Filter, josta Slushissa kertoi Woogan perustaja ja toimitusjohtaja Jens Begemann.

Korvat höröllä kehitysehdotuksille

Vuoden vanha Digital Hammer on juuri viikko sitten julkaissut Suomessa ensimmäisestä pelistään testiversion.

– Julkaisimme Zeta Fightersin ilmaisena testijulkaisuna. Olemme pieni yritys, jolla ei ole resursseja testata peliä itse. Haluamme kuulla bugeista ja siitä, mitä pelaajat haluavat, toimitusjohtaja Risto Lappi kertoi Slushissa.

Hän on tyytyväinen viikon saldoon. Pelaajilta on kuulunut positiivista palautetta ja hyviä kehitysehdotuksia. Lapin mukaan käyttäjiä on tuntunut riittävän reaaliaikaiseen moninpeliin.

Lappi ja koko yrityksen kymmenhenkinen henkilökunta ovat itseoppineita. Peliala on opittu käymällä messuilla, osallistumalla webinaareihin, lukemalla tietoa verkosta – ja pelaamalla. Kaikilla yhdeksällä perustajalla löytyy toistakymmentä vuotta pelaamiskokemusta. Rakkaus pelaamiseen oli kipinä firman perustamiseen.

– Puolella meistä oli oma it-firma ja toisella puolella omansa. Saimme idean, että lyödään firmat yhteen. Kaikki meistä olivat halunneet tehdä pelejä, joten miksi emme perustaisi peliyritystä? Lappi kertoi.

Digital Hammerin yrittäjät ovat nuoria: henkilöstön keski-ikä on 26 vuotta. Lappi on pitänyt yrityksessä työn luovuudesta. Myös motivaatio on kohdillaan, kun kaikki tuntuvat pitävän työstään. Haasteena on alan korkea riskipitoisuus.

– Mutta sen tiesimme jo etukäteen, ennen kuin perustimme Digital Hammerin.

Lapin mielestä Suomessa on ollut hyvä toimia yrittäjänä.

– Olemme saaneet esimerkiksi Tekesiltä tukea, osallistuneet yrityskiihdyttämöön ja verkostoituneet. Ehkä ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun yritys alkaa menestyä, Lappi pohti.

Kantapään kautta

Woogan perustaja ja toimitusjohtaja Jens Begemann kertoi Slushissa projektien keskeyttämisestä.

Epäonnistuminen on asia, joka varsinkin pelialalla on viime aikoina opittu ottamaan avosylin vastaan. Kun peliprojekti hyllytetään, esimerkiksi Supercellissä juodaan samppanjaa. Woogan perustaja ja toimitusjohtaja Jens Begemann kertoi Slushissa, miksi peliprojektien keskeytys on hyvä asia.

Begemanin mukaan Woogassa peliprojektien hyllyttäminen oli pitkään tabu, mutta nykyään virheistä on opittu. Tekeillä olevia projekteja testataan ja kyseenalaistetaan säännöllisesti.

Woogassa syntyy vuodessa satoja peli-ideoita, joista aikaisemmin valittiin muutama, jotka vietiin maaliin saakka. Nykyään ideoista lähdetään jatkokehittämään noin 40 ideaa pelattavaksi prototyypeiksi. Niistä kymmenen päätyy tuotantoon ja seitsemän testijulkaisuun esimerkiksi Kanadaan ja Australiaan. Lopulta vain kolme projektia julkaistaan. Tämän käytännön nimi on Hit Filter. Julkaistuilla kolmella pelillä on kaikilla potentiaalia hitiksi.

Projektin keskeyttämisessä on Begemanin mukaan kolme avainkohtaa. Hyllytyksestä on tehtävä selkeä päätös, kantapään kautta opittu tulee jakaa koko yrityksen kesken ja lopulta projektin parissa työskennelleiden motivaatio on turvattava.

Woogassa lakkautettu peliprojekti esitellään yhteisessä tilaisuudessa, jossa käydään läpi mikä pelissä toimi ja mikä ei. Epäonnistuneesta projektista tuleekin mahdollisuus koko yritykselle oppia – ja projektin parissa työskennelleiden työpanos saa merkityksen.

Myös Digital Hammer kertoo verkkosivuillaan omien peliensä tappamisesta: “Aina on lupa epäonnistua, kunhan samalla opitaan jotakin.” Esikuvaksi nimetään – kuinkas muutenkaan – Supercell.