– Teollisen muotoilijan täytyy pitää projektimaisesta työskentelystä ihmisten kanssa, Annukka Svanda sanoo.
Annukka Svanda
Kuvaaja
Helena Hagberg
Kirjoittaja
Katariina Rönnqvist

Teollinen muotoilu on käytettävyyttä ennen estetiikkaa

Kun Annukka Svanda sai kurssitehtäväkseen suunnitella Sinin hyllyn uusiksi, työprosessi alkoi tutusta käyttöympäristöstä: valkoinen, yksinkertainen suomalaiskylpyhuone.

Ihanteellisesti kaikkien muotoiluratkaisujen taustalla on jokin muu, kuin esteettinen syy. Vaikka ulkonäkökin on tärkeää, muotoiluprosessissa ratkaisut perustuvat käytettävyyteen ja yksinkertaisuuteen.

Tämä Annukka Svandan näkemys on hyvin käytännönläheinen. Hän opiskelee teollista muotoilua Aalto-yliopistossa Collaborative and Industrial Design (CoID) -maisteriohjelmassa.

– Taideteollinen muotoilu on erikseen. Me palvelemme kuluttajaa. Muotoiluprosessissa ”tämä näyttää kivemmalta” ei ole välttämättä tarpeellinen argumentti, hän sanoo.

Svandan mukaan hyvä muotoilu lähtee siitä, mistä ratkaistavassa ongelmassa tai asiakkaan toiveessa on kyse. Mitkä asiat vaikuttavat siihen? Kenellä on omistajuus? Mihin tällä ratkaisulla tai tuotteella pyritään?

– Muotoilijan on oleellista ottaa asiakas ja tuotteen loppukäyttäjä huomioon ja antaa heille sitä, mitä he tarvitsevat eikä sitä, mitä he haluavat.

Teollisessa muotoilussa muotoilun kohde ei läheskään aina ole konkreettinen tuote.

– Tämä on yhä enemmän palveluiden suunnittelua. Lähtökohdaksi otetaan asiakas ja käyttäjätutkimus, sanoo Svanda ja kertoo olevansa parhaillaan mukana palvelumuotoiluhankkeessa, jossa halutaan aktivoida lähiöiden asukkaita.

Kahdessa vuodessa kaupan hyllylle

Vaikka palvelumuotoilu on nouseva ala, myös perinteiselle tuotemuotoilulle on kysyntää. Svandan uudistama Sinituotteen Ruuviton-kylpyhuonesarja on juuri tullut myyntiin.

Yhteistyö siivous- ja vaatehuollon tuotteita tekevän Sinin kanssa alkoi kurssityöstä kaksi vuotta sitten.

Syksyllä 2015 Svanda osallistui tuotemuotoilun kurssille, jossa uudistettiin Sinituotteen Ruuviton, imukuppikiinniteiset kylpyhuonetelineet. Yritys koki tuotteen muotoilun vanhentuneen, mikä näkyi myös myyntiluvuissa.

Kurssilaiset aloittivat miettimällä, mitä tavaroita hyllyyn pannaan, minkälaisia Sinin muut tuotteet ovat ja minkälainen Sini on yrityksenä. Kurssilaiset myös hahmottelivat, minkälaisia suomalaisten kylpyhuoneet ovat ja mitkä ovat tämän hetken sisustustrendit.

– Kylppärit ovat yleensä valkoisia ja yksinkertaisia. Tuotteen tulisi istua tällaiseen ympäristöön, oltava itsessään eleetön, Svanda tiivistää.

Alkukartoitus tehtiin ryhmissä, mutta muuten kurssityö toteutettiin yksin. Tämä on harvinaista muotoilukurssille. Myöskään varsinaista käyttäjätutkimusta ei tällä kertaa tehty.

– Tästä aiheesta kaikilla oli omaa kokemusta. Varsinkin me opiskelijat tiedämme, minkälaisia hyllyjä tarvitaan, jos vuokra-asuntoon ei saa ruuvata hyllyjä eikä sisustusbudjetti ole suuri.

Tuotteen tulisi istua tällaiseen ympäristöön, oltava itsessään eleetön.

Svanda kartoitti sopivan koon hyllylle sen mukaan, minkä kokoisia yleensä shampoopullot ovat. Hän halusi hyllyn, johon mahtuu kolme standardipulloa. 

Vanha hylly oli kromattu ja sen kiiltävä pinta kiinnitti kylpyhuoneessa huomion. Svanda halusi eleettömän ja yksinkertaisemman tuotteen, joka sopii ihan tavalliseen kylpyhuoneeseen. Lisäksi hän havainnoi, että hyllyssä pidettävät tuotteet ovat värikkäitä, joten hylly voisi olla simppeli valkoinen.

– Valkoinen on hyvä ja huomaamaton. Se tekee tuotteesta hygieenisen näköisen ja helposti putsattavan. Jatkossa yrityksellä on mahdollisuus tehdä helposti muita värejä, muovituotteessa suurin kustannus on muotissa.

Svandan hyllyssä (kuvassa) on pyöristetyt kulmat, jottei niihin kerry likaa. Laatikko-osan voi irrottaa ja putsata ja sen pohjassa on railot, jotta vesi pääsee valumaan pois. Hyllyn voi kiinnittää Sinituotteen patentoiduilla imukupeilla.

Kaikki nämä ominaisuudet ovat Svandan tietoisia ratkaisuja muotoilijana. Ja kaikkien ratkaisujen taustalla todella on jokin muu, kuin esteettinen syy.

Kun kurssi toteutetaan yrityksen kanssa yhteistyössä, yrityksellä on mahdollisuus ostaa opiskelijalta tuotemalli. Näin kävi Svandalle ja hänen hyllylleen. Sinituote innostui muotoilusta niin, että pyysi Svandaa suunnittelemaan samaan sarjaan lisää tuotteita.

– Päädyimme uudistamaan koko tuotesarjan. Nyt meillä on Ruuviton-telineitä muun muassa wc-paperille sekä pyyhekoukkuja.

Suunnittelun aloittamisesta meni kaksi vuotta siihen, että tuotteet ovat nyt kaupoissa.

– Se on isolle yritykselle nopeaa toimintaa. Olen myös tyytyväinen siitä, että lopullinen tuote on lähes yksi yhteen se, jonka suunnittelin.

Kaikki ovet avoinna

Svanda valmistuu reilun vuoden kuluttua. Hänellä on hyvä tilanne jatkon kannalta: vaihtoehtoja on monia. Yhteistyö Sinituotteen kanssa saattaa poikia lisää töitä, jos esimerkiksi tuotesarjaa laajennetaan. Yksi vaihtoehto on jatkaa tutkimusta yliopistolla.

– Aina voisin myös ryhtyä freelance-yrittäjäksi, mutta perheellisenä en tiedä, olisiko siitä saatava tulo tarpeeksi tasaista. Tällä hetkellä pidän kaikki vaihtoehdot avoinna.

Hän kehottaa opiskelijoita hyödyntämään opiskeluajan ja kokeilemaan, minkälaisesta työstä ja työskentelytavasta pitää.