Kuvaaja
iStock
Varijanta
Kirjoittaja
Kirsti Levander

Stressi pois tärisemällä

TRE-kouluttaja, DI Jyrki Rytilä opastaa ihmisiä purkamaan stressinsä tärisemällä.

Tension, Stress & Trauma Releasing Exercises eli TRE saa lihakset rentoutumaan ja kehoa jumittavat vanhat tunnelukot avautumaan. 

– Menetelmä on yksinkertainen, ja TRE-kurssilla taidon oppii ohjaajan avulla muutamassa tunnissa. Kehon tärinä lähtee käyntiin alkuliikkeiden avulla. Niiden jälkeen joku tärisee enemmän, toinen vähemmän, joskus jopa itkettää tai naurattaa. Kun menetelmän oppii, tärinä käynnistyy ilman alkuliikkeitäkin, TRE-kouluttaja, DI Jyrki Rytilä kertoo.

Villieläimille väriseminen on luontaista, mutta kulttuuri- ja käytöstavat estävät ihmisiä tärisemästä.

Hän oppi taidon ystävältään, joka oli tuonut sen tuliaisena Ruotsista. Vuosi oli 2008. Rytilälle kokemus oli käänteentekevä. Hän vakuuttui TRE:stä niin, että kouluttautui menetelmän kehittäneen amerikkalaisen stressin- ja traumanhoidon asiantuntija David Bercelin kursseilla TRE-kouluttajaksi. Berceli kehitti menetelmän alun perin isojen ihmisjoukkojen itsehoitomuodoksi vapautumaan stressistä ja traumaattisista tilanteista maailman eri kriisialueilla. 

– Menetelmää käytetään edelleenkin kuormittavissa ammateissa työskentelevien, kuten sotilaiden ja palomiesten rentoutukseen. Myös urheilijoiden palautumista edistetään TRE:n avulla, Rytilä kertoo. 

Tärinä on keholle varsin luonnollinen palautumiskeino. 

– Villieläimille väriseminen on luontaista, mutta kulttuuri- ja käytöstavat estävät ihmisiä tärisemästä. Pyrimme pikemminkin hillitsemään kehon liikkeitä.

Myös mittaukset ovat osoittavat TRE:n toimivaksi. 

– Työsuojelurahaston rahoittamassa TRE-stressinpurkumenetelmä työhyvinvointia edistämässä -hankkeessa käytettiin TRE-menetelmän ryhmämuotoista harjoittamista kuuden viikon ajan. Osallistujien hyvinvointi lisääntyi kaikilla mitatuilla osa-alueilla: subjektiivinen hyvinvointi parani, kehon ja mielen oireet ja ongelmat vähenivät ja toimintakyky ja sosiaalinen vuorovaikutus parani, Rytilä kertoo.

Stressi...

  • Tärinä joka toinen päivä 15 minuuttia kerrallaan voi riittää stressin lieventämiseen.
  • Tyypillisiä fyysisiä stressioireita ovat niska-hartiaseudun jännitys, päänsärky, huimaus, kohonnut verenpaine, sydämentykytykset, pahoinvointi, vatsavaivat, flunssakierre ja selkävaivat.
  • Uupumuksen riskiryhmiin kuuluvat nuoret ja 55-60-vuotiaat.
  • Kelan korvaamista sairauspäivistä noin 25 % johtuu mielenterveyssyistä, kuten masennuksesta.

Lähteet: YTHS, Työterveyslaitos: tiedote 15/2018