Veljekset Tuomas (vasemmalla) ja Jesse Pyykkönen
Syötetunturin Lego-insinöörit
Kuvaaja
Petja Partanen
Kirjoittaja
Petja Partanen

Syötetunturin Lego-insinöörit

Pudasjärveläisveljekset suunnittelevat Lego Technic -osista uusia menopelejä, jotka peittoavat tehdastekoiset vastineensa niin tekniikaltaan kuin ulkonäöltään.

– Tästä menee veto moottorilta kaksivaihteiselle vaihteistolle, kertoo Tuomas Pyykkönen (10) ylösalaisin käännetyn Jeep Wrangler Trailcatinsa äärellä.

Vaihteistosta voima taas välittyy etu- ja takatasauspyörästölle. Nappaan kiinni toisesta etupyörästä, jolloin voima välittyy pelkästään toiselle pyörälle.

– Voisikohan tähän rakentaa automaattilukon, pohtii Tuomas.

– Periaatteessa kyllä, kun vähän soveltaa, Jesse Pyykkönen (15) vastaa.

Tuomaksen parin kilon painoinen Lego-Jeep on varsin kompakti pakkaus verrattuna isoveljen kuusipyörävetoiseen Lego-avolavaan. Sen esikuvana on teksasilaisen virityspajan näkemys jo vakiona varsin vaikuttavasta Ford F-150-avolavasta. Jessen avolava on pakattu täyteen maastokelpoisuutta parantavaa tekniikkaa. Esikuvan jäykkä taka-akseli on Lego-versiossa vaihtunut hienostuneeseen erillisjousitukseen, joka mukailee hyvin pinnanmuotoja esteitä ylitettäessä.

– Ennen jokaista pyörää on alennusvaihde, ja keskitasauspyörästön saa lukkoon kauko-ohjaimella, Jesse esittelee.

Vaihteisto omin käsin

Jessen suosikki Lego Technic -valmissarjoista on Mercedes Benz Arocs -kuorma-auto. Puretut komponentit ovat tarkassa järjestyksessä muovilaatikossa.

Jesse ottaa kauko-ohjaimen käteensä ja Velociraptor lähtee etenemään poikien lego-huoneen lattialla. Ykkönen, kakkonen, kolmonen… Kun Jesse saa kauko-ohjaimesta isoimman vaihteen silmään, tippuvat kahden ajomoottorin kierrokset jo selvästi. 4 500 osaa painavat paljon.

– Tämä syö akkua tosi nopeasti isoimmalla vaihteella.

Kysyn, mistä Lego Technic-sarjan ajopelistä Velociraptorin kuusipyöräinen alusta mahtaa olla peräisin.

– Kaikki on suunniteltu ja rakennettu itse, Jesse kertoo.

Myös nelivaihteinen vaihteisto?

– Idea tuli Youtubesta, mutta suunnittelin sen itse.

Nämä maan eteläisimmän tunturin juurella asuvat veljekset todella valavat uskoa suomalaisen koneenrakennuksen tulevaisuuteen. Kurkistan Velociraptorin ohjaamoon. Jopa ohjauspyörä tottelee kauko-ohjainta. Kun Velociraptorin renkaat kääntyvät servomoottorin ohjaamina, pyörii myös ratti ohjaamossa, joka sekin muistuttaa hämmästyttävän paljon täysikokoista esikuvaansa. Myös Velociraptorin etujousitus on täynnä Lego-palikoilla rakennettua hienomekaniikkaa.

– Se on päällekkäisillä tukivarsilla toteutettu. Iskunvaimentimia on kaksi per pyörä, koska tämä on aika painava, Jesse kertoo.

Nämä maan eteläisimmän tunturin juurella asuvat veljekset todella valavat uskoa suomalaisen koneenrakennuksen tulevaisuuteen.

Vuonna 1977 markkinoille tullut Lego Technic -sarja on kiehtonut nuoria koneenrakentajia jo vuosikymmeniä. Jesse ja Tuomas ovat monen muun pikkuinsinöörin tavoin hankkineet rakentelutaitoja ensin Duploilla, sitten pikku-Legoilla ja nyt Technic-sarjan parissa.

Valmiit Technic-rakennusarjat keskittyvät erilaisiin ajopeleihin, Bugatti Chiron- ja Porsche 911-urheiluautoista aina erilaisiin nostureihin ja ilmatyynyalukseen. Sarjan palkit, akselit, hammasrattaat, moottorit ja paineilmajärjestelmät ovat kuin kenen tahansa koneensuunnittelijan komponenttivalikoimasta.

Jesse ja Tuomas eivät kuitenkaan tyydy valmiisiin rakennussarjoihin. Valmiiksi kasattu tehdastekoinen luomus puretaan yleensä pian alkutekijöihinsä, ja osat siirtyvät rakenteluhuoneen hyllyyn tarkasti järjestettyihin Lego-laatikoihin odottamaan omia rakenteluprojekteja.

– Kesällä Tuomas alkoi puhua, että olisi kiva käydä Helsingissä Lego-messulla katsomassa millä tasolla sitä itse on, kertoo poikien äiti Kati Pyykkönen.

Ventovieraat tulivat kertomaan, etteivät ole ikinä nähneet tällaisia.

Äidille poikien Lego-harrastus on niin arkista, ettei hän osannut pitää sitä mitenkään erityislaatuisena.

– Mutta Messukeskuksen tapahtumassa silmät avautuivat kun ventovieraat tulivat kertomaan, etteivät ole ikinä nähneet tällaisia, Kati Pyykkönen nauraa.

Ylistystä Lego-messuilla

Yli 13 000 kävijää syyskuussa 2018 Helsingin Messukeskukseen houkutellut Pii Poo -rakentelutapahtuma oli täynnä toinen toistaan hienompia Lego-maailmoja. Suuri osa näytteilleasettajista on aikuisia. Technic-sarjan rakentajat olivat tapahtumassa pieni vähemmistö, ja useimmat näytteillä olleet ajokit olivat valmiista Technic-sarjoista rakennettuja.

Ei siis ihme, että ajoneuvotekniikan päälle ymmärtävät kävijät pysähtyivät ihastelemaan Jessen ja Tuomaksen avolavojen sisäistä kauneutta. Hienostuneet voimalinjat ja jousitusratkaisut olivat paljon edistyksellisempiä kuin valmiissa Lego-sarjoissa on totuttu näkemään.

– Moni sanoi, että nämä olivat näyttelyn hienoimmat, Jesse kertoo ylpeänä.

Poikien osaamista arvosti myös Lego-harrastajien yhdistys Palikkatakomo ry.

– He halusivat meidät jäseniksi, vaikka ikäraja on 16 vuotta, Jesse kertoo.

Poikien Lego-hyllyllä komeilee sentään muutama Technic-valmissarjan ajopeli. Yksi niistä on paineilmakäyttöisellä nosturilla varustettu Mercedes-Benz Arocs.

– Se on hyvin toiminnallinen, ja kopin muotoilu on hyvä – Legon tekemäksi, Jesse toteaa.

Sen vierellä on suurin maastorenkain varustettu Legon 6x6-hinausrekka.

– Tuo 6x6 on vähän kankea, analysoi Tuomas.

Todellakin, Legon oma 6-pyörävetoinen maastoajoneuvo ei vedä ketteryydessä vertoja Jessen itse suunnittelemalle. Etuakselilla ei ole jousitusta laisinkaan, ja taka-akseleillakin se on paljon alkeellisempi kuin Jessen Velociraptorissa. Jotain kertoo sekin, että Legon tehdastekoisessa 6x6:ssa on 1 860 osaa, Velociraptorissa 4 500.

Myöskään 6x6:n ulkonäkö ei saa Jesseltä ja Tuomakselta korkeita pisteitä.

– Nämä meidän autot ovat niin paljon paremman näköisiä, ja toiminnallisuuksia näissä on paljon enemmän, Jesse vertailee.

Oikean ulkomuodon luominen onkin suuri haaste omia ajokkeja rakennettaessa. Esimerkiksi Jessen Velociraptorin konepelti on rakennettu Unimog U400-maastokuormurin ja nelivetomönkijän oransseista palasista.

– Oikeastaan kaikki palaset olivat valmiina laatikossa.

Mikä on ollut vaikeinta rakentamisessa?

Esimerkiksi Tuomaksen Jeepin kuoriin on kätketty hämmästyttävän paljon tekniikkaa, kaksivaihteinen vaihteisto sekä kolme moottoria: ajolle, vaihteensiirrolle ja ohjaukselle omansa.

– Niiden rakentamisessa ei ollut muuta hankalaa kuin sovittaa ne näin pieniin kuoriin, kertoo Tuomas.

Jessellä suurin haaste taas oli rakenteen kestävyys. Viiden kilon massa vaati paljon suunnittelua ja kokeiluja erilaisilla rakenneratkaisuilla.

Seuraavana metsäkone

Poikien tukevarakenteinen rakentelupöytä on äiti Kati Pyykkösen kädenjälkeä.

Poikien seuraavat projektit ovat jo työn alla. Tuomas testaa rakentelupöydällä kauko-ohjattavaa alustaa, joka kiipeää telaketjuineen minkä tahansa esteen yli. Keskeltä taittuvaa runkoa kääntävät kaksi jykevän näköistä työsylinteriä. Hydrauliikkaa ei sentään ole, sylinteriä käyttää sen sisään kätketty ruuvikoneisto. Tuomas kertoo, että valmistumassa on yksi suomalaisen koneenrakennuksen ylpeydenaiheista, Ponsse Scorpion King -harvesteri.

Monitoimikoneen puomia käyttää Tuomaksen suunnitelmien mukaan paineilmajärjestelmä, ja koneen hakkuupääkin alkaa jo muotoutua. Teräketju on peräisin Technic-sarjan helikopterista.

– Muutama osa puuttuu, Tuomas harmittelee.

Kun jäljitellään todellisuutta, tarvitsee Lego-rakentaja roppakaupalla luovuutta.

Jessellä on kasapäin uusia rakennussuunnitelmia, rinnekoneesta aina Baja-aavikkorallirekkaan. Traktorivalmistaja Valtran tuotteitakin on tullut katseltua sillä silmällä. Ensimmäisenä työn alle on kuitenkin päätynyt McLarenin Senna-superauto. Vaikeusastekin on vain kasvanut. Autoon on tulossa paineilmajousitus ja 8-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Jopa satojen eurojen hintaisiin Technic-sarjoihin on mennyt niin paljon rahaa, että Jesseä hirvittää laskea. Joidenkin rakennussarjojen arvo jopa nousee, kun niistä tulee keräilytavaraa. Esimerkiksi Unimog U400 maksoi muutama vuosi sitten 200 euroa.

– Nyt hinta on ehkä noin 400 euroa, Jesse kertoo.

Hankintoja ei kuitenkaan rahoiteta pelkästään äidin rahapussista. Kesällä pojat ovat ansainneet rahaa marjoja poimimalla. Ensi talveksi 15-vuotiaalle Jesselle on jo lupailtu töitä viereisestä laskettelukeskuksesta. Äiti Katikin on siellä töissä.

– Ei sitä rahaa oikein muuhun mene kuin Legoihin, Jesse kertoo.

Aikaakin Lego-harrastus vie. Kesällä aikaa riittää myös retkeilyyn ja maastopyöräilyyn, talvella ollaan paljon rinteessä. Mutta syksyn sadesäät ovat otollista aikaa linnoittautua rakentelupöydän ääreen.

– Sadepäivinä rakennetaan aamusta iltaan, vahvistaa Kati Pyykkönen.

Tuomaksen seuraava projekti, Ponsse Scorpion King -harvesteri, alkaa muotoutua.

Isona insinööriksi

Pojat kertovat, että Lego-harrastuksen myötä ajoneuvotekniikka on tullut tutuksi.

– Aina kun rakentaa, tulee perehdyttyä siihen miten eri osat toimivat. Sitä yritän sitten jäljitellä Lego-osilla, Jesse kertoo.

Monasti valmiita esikuvia ei ole. Silloin pitää luottaa omaan suunnitteluun. Esimerkiksi Velociraptorin vaihteensiirron askelmoottorimekanismin Jesse on keksinyt aivan itse.

Mitä aiotte tehdä isona?

Tuomas ei vielä tiedä, mutta Jessellä on jo selvät suunnitelmat. Ysiluokan jälkeen ensi syksynä Pudasjärvelle lukioon, sen jälkeen varmaankin Ouluun opiskelemaan.

– Tekniselle alalle.

Jesse arvelee, että insinöörin työ olisi mielenkiintoista, kunhan vain pääsee suunnittelemaan itseä kiinnostavia asioita.

– Ajoneuvotekniikka kyllä kiinnostaa, kertoo Jesse.

Toinen vaihtoehto olisivat lääketieteelliset laitteet.

Valmiita Lego-insinöörejä kumpikin pojista taitaa olla jo nyt – työelämässä pätevöityneitä.

LEGO Hennessey Velociraptor 6x6

Suunnittelija: Jesse Pyykkönen
Esikuva: Hennessey-virityspajan rakentama 3-akselinen versio Fordin F-150 Raptor -avolavasta. Moottori: 3,5-litrainen V6, 443 kW.

  • 6-pyöräveto, erillisjousitus
  • nelivaihteinen vaihteisto
  • kauko-ohjattava: ohjaus, vaihteisto ja keskitasauspyörästön lukko
  • 5 moottoria
  • noin 4 500 osaa
  • paino noin 5 kg
Kuva: Jesse Pyykkönen
Kuva: Hennessey Performance

LEGO Jeep Wrangler Trailcat

Suunnittelija: Tuomas Pyykkönen
Esikuva: Jeep Wrangler Trailcat-konseptiauto. Moottori 6,2-litrainen V8, 520 kW.

  • 4-veto, erillisjousitus joka pyörässä
  • kaksivaihteinen vaihteisto
  • kauko-ohjattava: ohjaus, vaihteisto
  • 3 moottoria
  • noin 1 000 osaa
  • paino noin 2 kg
Kuva: Fiat Chrysler Automobiles
Kuva: Petja Partanen
Asiasana