Intel ISEF -kilpailumatkan aikana oli mahdollisuus tutustua myös Grand Canyoniin. Vasemmalla Suomen edustajista kaksi, Ville Rosendahl ja Petteri Haverinen, sekä Kaarina Ojasti.
Intel ISEF 2019
Kuvaaja
Kaarina Ojastin arkisto
Kirjoittaja
Katariina Rönnqvist

Tiedekilpailut motivoivat enemmän kuin kurssisuoritukset

Lehtori Kaarina Ojasti tutustui nuorten tiedekilpailuun USA:ssa. Mitä jäi käteen?

Suomalainen messuhalli potenssiin kymmenen. Sisällä 1 800 nuorta tiedepostereidensa äärellä. Ulkona lähes 40 asteen helle.

Näin kuvailee lehtori Kaarina Ojasti kokemuksiaan kansainvälisessä nuorten tiedekilpailussa Intel ISEFissä. Kilpailu järjestettiin toukokuussa Phoenixissa, Yhdysvalloissa. Ojasti matkusti kilpailuun yhdessä Suomen edustajien, Jaakko Takalan, Vihtori Sovan, Petteri Haverisen ja Ville Rosendahlin, kanssa. 

– Oli upeaa päästä ihmettelemään suuren maailman tiedekilpailua ja nähdä, miten opiskelijat olivat kilpailun keskipisteitä – tähtiä suorastaan. Nuorten valmius kertoa omista tutkimuksistaan oli ihailtavaa, Ojasti kertoo.

Ojasti opettaa biologiaa ja englantia Tampereen lyseon lukiossa. Hän on monena vuonna ohjannut opiskelijoiden tutkimuksia ja tiedetöitä, joilla nuoret ovat osallistuneet kansalliseen Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailuun ja alueellisiin StarT-kilpailuihin.

Ojastin mukaan tiedekilpailut motivoivat nuoria: on ihan eri asia tehdä projektityötä, kun tietää sen menevän koulun ulkopuolelle. Tiedekilpailujen paras anti on Ojastin mukaan tuomariston haastattelut. Esimerkiksi TuKoKen finaalissa kaikki kilpailijat haastatellaan.

– Se, että joku on oikeasti omasta työstä kiinnostunut, on tärkeää. Siitä tulee minitutkijamainen olo.

Ojasti opettaa IB-linjalla, jossa hänellä on samat opiskelijat kahden vuoden ajan. Aikaa tiede- ja teknologiaprojektien tekemiseen löytyy. Ojasti on kollegoidensa kanssa ajoittanut lukion toisen luokan opiskelijoiden projektityöt niin, että niillä voi osallistua StarT-kilpailuun ja kolmannen luokan opiskelijoiden laajat tutkimukset niin, että ne ehtivät mukaan TuKoKe-kilpailuun.

– Meillä on myös ykkösille tarkoitettu science-kurssi, jonka ohjelman saamme vapaasti suunnitella.

Nyt, Intel ISEF -matkasta innostuneena, Ojasti on kollegoidensa kanssa suunnitellut Tampereen lyseon lukioon tiedemessuja tai minitiedekilpailua, jossa opiskelijat saisivat esitellä projektejaan muille. Ojastin mielestä nuorten kannattaa osallistua tiedekilpailuihin. Esimerkiksi koulun opiskelijat, jotka ovat osallistuneet TuKoKen finaaliin, ovat kiitelleet tapahtumaa.

– Moni on sanonut, että parasta oli saada olla mukana tapahtumassa, oli innostavaa ja jännittävää!

Palataan vielä hetkeksi Phoenixiin ja Intel ISEFiin. Mitä Ojasti toi matkalta mukanaan Tampereelle?

– Nappasin idean siitä, miten museoiden kokoelmia voi hyödyntää tutkimus- ja opetustyössä. Kuulin aiheesta Phoenixissa innostavan esityksen!

Ojasti kertoo, että kesällä myös toinen Tampereen lyseon lukion opettaja oli tutustunut kansainväliseen tiedekilpailuun. Fysiikanopettaja Jari Latva-Teikari osallistui opiskelijoidensa kanssa Macaossa järjestettyyn Castic-tiedekilpailuun.

– Nyt on hyvä jatkaa syksyn suunnittelua, kun koulussa on kosolti tietoa kansainvälisistä tiedekilpailuista!

  • Lisää Kaarina Ojastin Intel ISEF -kokemuksia Opinkirjon blogissa
  • Suomen Intel ISEF -edustajat esiteltiin toukokuussa TEK-lehdessä
  • Tutustu TuKoKe-kilpailuun: www.tukoke.fi TEK järjestää TuKoKe-kilpailun yhdessä Opinkirjon kanssa.
  • Tutustu StarT-kilpailuun: start.luma.fi LUMA-keskus Suomi -verkosto järjestää StarT-kilpailuja.