Kuvaaja
Petja Partanen
Kirjoittaja
Petja Partanen

Shakkikamera nuorten tiedekilpailun voittajaksi

Tutki-Kokeile-Kehitä 2016 -kilpailun lukiosarjan voittajiksi nousivat Iiro Kumpulaisen ja Eero Valkaman kehittämä shakkiturnausten tallennusmenetelmä sekä Meija Xun tutkimus vihreän teen terveysvaikutuksista. Työt lähtevät edustamaan Suomea EU:n Young Scientist -kilpailuun Brysseliin syyskuussa 2016.

Perjantaina 1.4.2016 Kumpulan tiedekampuksella on odottava tunnelma. Hissipuheet on pidetty, ja tuomaristo on pian valmis julistamaan vuoden 2016 Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailun tulokset. Kilpailijat on jaettu kolmeen eri sarjaan, päiväkodit ja esiopetus, 3-9. luokkalaiset sekä lukiolaiset. 

Palkinnonjako huipentuu, kun tuomaristo kutsuu lavalle III-sarjan voittajat. Lukio- ja ammattikouluikäisten sarjassa jaetaan kaksi ensimmäistä palkintoa, paras suunnittelutyö ja paras tutkimus. Tutkimussarjan voiton vie Ressun lukion Meija Xu, jonka tutkimus selvittää vihreän teen vaikutusta probioottibakteerien kasvuun ja sitä kautta teen terveysvaikutuksia ihmiselle.

– Työssä on yksinkertainen ja toimiva tutkimusasetelma. Työstä välittyy innostuneisuus, asiantuntijuus ja taidokkuus. Ajankohtaisen aiheen jatkotutkimusideat ovat inspiroivia, sanoo tuomaristo.

Päivölän kansanopiston Iiro Kumpulainen ja Eero Valkama taas vievät suunnittelusarjan voiton työllään, jolla shakkiturnauksen pelit voi helposti tallentaa ja seurata niitä reaaliaikaisesti internetissä.  Nykyiset tallennusjärjestelmät perustuvat kalliisiin sähköisiin pelilautoihin. Kumpulaisen ja Valkaman ratkaisu on hahmontunnistusohjelmisto, joka tunnistaa jokaisen nappulan paikan ja värin ja havaitsee niiden perusteella tehdyt siirrot. Sovellus tarvitsee vain tietokoneen ja peliä tallentavan web-kameran.

– Työssä esitellään innovatiivinen ratkaisu, jonka taustalla on vaativa ohjelmointi. Tekijät ovat taitavasti yhdistäneet tietoja ja taitoja ja tuloksena on lupaava keksintö. Työn avulla tiedon jakaminen shakkipeleistä helpottuu, tuomaristo kehuu.

Kaksikko kertoo, että innovaatio on tarkoitus kaupallistaa. Markkinapotentiaaliakin on.

– Maailmassa on arviolta 600 miljoonaa shakin pelaajaa, Eero Valkama kertoo.

3.-9.-luokkien voitto ryppyvoidetutkimukselle

Pykälää nuoremmassa ikäluokassa käydään todella kova kisa kärkipaikoista.

– Näin tiukkaa kakkossarjaa ei TuKoKe-kilpailussa ole koskaan nähty, kertoo palkintoja jakanut Merike Kesler.

Ykköspalkinnon vie lopulta Helsingin Suomalainen Yhteiskoulun Elina Tanskasen ja Ronja Holopaisen Rakkaudesta rypyttömyyteen -tutkimus. Kaksikko halusi selvittää, ovatko anti-aging-seerumit todella ihoa nuorentavia.  Kahta tuotetta testattiin sekä sarveiskalvon epiteelisolumallilla sekä 20 henkilön koeryhmällä. Tulosten mukaan ihon juonteisuus ei vähentynyt, mutta ihon sävy tasaantui ja punaisuus väheni.

– Innostuneet nuoret tutkijat ovat tarttuneet aiheeseen ennakkoluulottomasti, työmäärää karttamatta. Tieteellisyys ja menetelmät ovat hallussa, tuomaristo kehuu.

3.-9.-luokkien sarjan voittivat Elina Tanskanen ja Ronja Holopainen ryppyvoidetutkimuksellaan.

Kaikkein nuorimpien sarjassa jaetaan kolme ykköspalkintoa. Oiva Tilvis Maunulan ala-asteelta on tutkinut itse rakentamiensa robottien liikettä eri alustoilla. Lappeen koulun Kivi-projektissa oppilaat rikkoivat ja tutkivat särkemiään kiviä. Tuukka Koskela, Osmo Myllymäki ja Eero Pajukangas Köyhäjoen koulusta taas perehtyivät omassa kilpailutyössään siihen, mitä kaikkea maan alla tapahtuu.

Ylivoimaisesti suurin joukko palkintoaan vastaanottamaan saapui Päiväkoti Satulaivasta Taipalsaarelta. Lähes parikymmenpäinen esikoululaisten ryhmä sai ansiokkaasta kelluntatutkimuksestaan 250 € tunnustuspalkinnon.

Vuoden 2016 TuKoKe-kilpailuun saapui 156 työtä, joita oli tekemässä reilut 550 lasta ja nuorta. Kilpailun neuvottelukunta kutsui puheenjohtajansa, Aalto-yliopiston professori Kalevi Ekmanin johdolla finaaliin kaikkiaan 35 työtä.

***

Tutki-Kokeile-Kehitä (TuKoKe) 2016 -voittajat


Sarja III, lukio ja ammattikoulu

Paras tutkimus, 1300 eur:

Health Benefits of Green Tea: Investigating the effect of Camellia Sinensis on the growth of probiotic bacteria combination: Bifidobacterium and Lactobacillus acidophilus
Meija Xu
Ressun lukio

Tutkimuksessa halutaan selvittää vihreän teen vaikutusta probioottibakteerien kasvuun ja sitä kautta teen terveysvaikutuksia ihmiselle. Tutkimustulokset osoittivat, että vihreällä teellä oli positiivinen vaikutus bakteerien kasvuun ja siltä osin väitteet teen hyvistä terveysvaikutuksista pitävät paikkaansa.

Paras suunnittelutyö, 1300 eur:

Shakkipelien digitalisoiminen
Iiro Kumpulainen, Eero Valkama
Päivölän Kansanopisto
Ohjaajat Esa ja Merikki Lappi

Tekijät halusivat kehittää shakkipeleihin edullisen ja käyttäjäystävällisen tallennusmenetelmän. Markkinoilla nyt saatavilla olevat tallennusjärjestelmät perustuvat kalliisiin sähköisiin pelilautoihin. Työssä on kehitetty kuvausohjelma, joka tunnistaa jokaisen nappulan paikan ja värin ja päättelee muutosten perusteella tapahtuneet siirrot. Sovellusta voidaan käyttää turnausten reaaliaikaiseen seuraamiseen sekä pelien tallentamiseen käyttäen yksikertaista kameraa, telinettä ja tietokonetta.

Sarja II, 3.-9. luokkalaiset

1. palkinto, 800 €

Rakkaudesta rypyttömyyteen
Elina Tanskanen, Ronja Holopainen
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu
Ohjaaja Katariina Yliheikkilä

Työssä tutkitaan kahden suomalaisen anti-aging-seerumin vaikutuksia sarveiskalvon epiteelisolumallilla, sekä 20 henkilön koeryhmällä. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, ovatko anti-aging-seerumit ihoa nuorentavia. Tulosten mukaan ihon juonteisuus ei vähentynyt, mutta ihon sävy tasaantui ja punaisuus väheni. Työ on erittäin kattava ja huolellisesti toteutettu.

Sarja I, esi- ja alkuopetus

1. palkinnot, 300 €       
               
Robottitutkimus           
Oiva Tilvis
Maunulan ala-aste          
Ohjaaja Ville Tilvis

Työssä on tutkittu kahden itse rakennetun erikokoisen robotin liikettä. Tekijä on kokeillut miten yksinkertainen robotti liikkuu nopeinten ja miten eri alustat vaikuttavat robotin liikkumiseen. Työssä nousi esille tekijän aito mielenkiinto ja omatoimisuus: kaikki kokeilut olivat itse suunniteltuja ja toteutettuja.

Kivi-projekti
Lappeen koulu
Ohjaaja Anne Pukki

Aiheeksi valikoitui ”kivi” lasten kiinnostuksen pohjalta, kun lapset välitunneilla rikkoivat ja tutkivat särkemiään kiviä. Tutkimuskysymyksiä olivat Mitä kivet ovat? Mistä ne ovat tulleet? Miksi toiset ovat kovempia kuin toiset? Miksi niissä on pilkkuja? Ovatko ne terveitä vai kipeitä? Miksi niissä on vihreää? Miksi ne kiiltävät tai heijastavat? Lasten omat kysymykset ja tuotokset korostuivat työssä.

Mitä maan alla tapahtuu?      
Tuukka Koskela, Osmo Myllymäki, Eero Pajukangas     
Köyhäjoen koulu             
Ohjaaja Maria Jussinmäki

Tekijät ovat monipuolisesti pohtineet mitä maan alla tapahtuu. Työ sisältää paljon erilaisia kuvia ja tietoa siitä, mitä pinnan alta löytyy niin multakerroksessa kuin kauempaakin, pohtien jopa maanjäristyksiä ja tulivuoria. Työ nousi esiin aidon kiinnostuksen ja perusteellisen paneutumisen seurauksena.

Asiasana