Tuula Pihlajamaa ja Joel Salminen kannustavat matematiikkafiilisiä toimijoita liittymään mukaan ja järjestämään ohjelmaa Mahtavaa matematiikkaa -päivänä koulujen kanssa. Omaa osaamistaan voi verrytellä kuvan pulman kanssa. Pulmassa värikkäisiin lippaisiin kirjoitetuista väitteistä korkeintaan yksi on totta ja kysymys kuuluu, missä lippaassa muotokuva on, oikealla, keskellä vai vasemmalla? Oikea vastaus löytyy jutun lopusta.
mahtavaa matematiikkaa Tuula Pihlajamaa Joel Salminen
Kuvaaja
Helena Hagberg
Kirjoittaja
Henrik Muukkonen

Mahtavaa matematiikkaa -päivä valtaa koulut ja kadut

Matematiikka saa uuden teemapäivän, jota vietetään vuoden 2020 marraskuussa koko Suomessa.

Suomen ensimmäinen Mahtavaa matematiikkaa -päivä kokoaa yhteen koko maan matematiikkavoimat ensi syksynä. Eri toimijat keskittävät vuoden varrelle suunnittelemansa toiminnat samaan päivään niin, että matematiikka näkyy ja kuuluu.

– Suomessa monet tahot tekevät hienoa työtä matematiikan hyväksi, mutta matematiikka näkyy pieninä tuikkeina taivaalla ja hukkuu markkinavaloihin. Nyt tähän tulee muutos. Matematiikka ansaitsee laajemman huomion ja saa siksi oman päivänsä, TEKin nuorisoprojekteista vastaava Tuula Pihlajamaa kertoo.

TEKin järjestöjohtaja Joel Salmisen mukaan teemapäivällä halutaan matematiikalle myös entistä laajempaa julkisuutta.

– Vaikuttavuus kasvaa ja viesti menee läpi, kun massaa on riittävästi. Viestimme on, että tarvitsemme laadukkaampaa yhteiskunnallista keskustelua, jolle matematiikka antaa hyvän pohjan. Matematiikka toimii apuvälineenä silloinkin, kun pohdimme parhaita keinoja vaikuttaa ilmastonmuutokseen. 

Tarkkaan harkittu ajankohta

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco suunnittelee ensi vuodeksi jopa kansainvälistä matematiikan päivää, joka olisi tarkoitus järjestää ensimmäisen kerran 14. maaliskuuta.

Mahtavaa matematiikkaa -teemapäivä järjestetään kuitenkin vasta torstaina 5. marraskuuta 2020. Tähän on monta syytä. 

– Päivää ei siis kannata viettää Unescon ehdottamana päivänä, koska silloin Suomessa järjestetään ylioppilaskirjoitukset. Lokakuussa Suomessa vietetään syyslomia, joten marraskuu on siksi paras, Tuula Pihlajamaa sanoo.

Viikonpäiväksi on valittu torstai, koska silloin suuri osa päiväkodeista, ala- ja yläkouluista, ammattikouluista ja lukioista on auki eivätkä juuri ketkään ole lähteneet vielä viikonlopun viettoon.

– Innostamme ihmisiä matematiikan pariin ikään ja taustaan katsomatta. Sisältö on kuitenkin kohdennettu lapsille, nuorille ja perheille, koska heidän valinnoillaan on erityisesti merkitystä. Haluamme, että tapahtuma on mahdollisimman paikallinen ja helposti saavutettavissa. Siksi koulujen rooli on merkittävä, Pihlajamaa kertoo. 

Mallia ravintolapäivästä

Mahtavaa matematiikkaa -päivänä eri toimijat toteuttavat projektinsa itse ja tiedottavat omasta työstään yhteisen tunnuksen alla samaan tapaan kuin ravintolapäivässä on tapana.

– Tapahtuma voi kestää vaikka yhden oppitunnin tai vaikka koko päivän. Paikalla ja muodolla ei ole väliä. Tärkeää on, että matematiikka tulee luoksesi, Tuula Pihlajamaa sanoo.

TEKin rooli on olla kokoava ja yhteen ohjaava voima.

Tarvitsemme tykinruokaa koulutusjärjestelmille.

Joel Salmisen mukaan matematiikka kaipaa Mahtavaa matematiikkaa -teemapäivää ja sen tuomaa huomiota myös siksi, että matematiikan opiskelijoiden määrä säilyisi siedettävällä tasolla.

– Pitkän matematiikan lukijoiden määrä laskee, koska ikäluokat pienenevät. Tarvitsemme uutta tykinruokaa koulutusjärjestelmälle.

TEKin tuoreimman jäsentutkimuksen mukaan matematiikan opetuksesta on hyvä pitää ääntä. Täysjäsenten mielestä TEKin yhteiskunnallisen vaikuttamisen tärkein tavoite on pitää huolta matemaattisten ja luonnontieteellisten aineiden opetuksesta peruskouluissa ja lukioissa. Opiskelijajäsenten mielestä matematiikan opetuksen edelle kiilaavat vain yliopistojen rahoituksesta huolehtiminen ja opintotuki. ×

Oikea vastaus kuvan pulmaan: muotokuva löytyy keskimmäisestä lippaasta.

Mukana jo

  • Experience Workshop STEAM Network
  • 2000-luvun taitojen opetukseen keskittynyt Innokas-verkosto
  • Helsingin yliopiston kasvatustieteiden osasto
  • Insinööriliitto ry
  • joensuulaisen tiede-, ympäristö- ja teknologiafestivaalin SciFest-tapahtuman järjestäjät
  • lapsi- ja nuorisotyön palvelujärjestö Kehittämiskeskus Opinkirjo
  • lasten ja nuorten luonnontiede- ja matematiikkaosaamista vahvistava LUMA-verkosto
  • Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion Harppi-hanke
  • Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL
  • Tekniikan Akateemiset TEK ja TFiF Tekniska föreningen i Finland