Velodyne VLP-16-laserkeilain antaa näkökyvyn robottiautolle. 16 pyörivää laser-sädettä kartoittaa maailmaa 300 000 pisteen sekuntinopeudella.
Velodyne VLP-16-laserkeilain
Kuvaaja
Velodyne
Kirjoittaja
Petja Partanen

Robottiauto näkee lasersilmin

Vielä vuosikymmen sitten 3D-mallin ympäristöstään luova laserkeilain oli kallista erikoisteknologiaa, jota hyödynnettiin esimerkiksi metsien ja tielinjojen kaukokartoituksessa lentokoneesta käsin.

Kymmenessä vuodessa niin laitteiden hinta kuin paino ovat pudonneet lähes kymmenesosaan entisestä. Ympäri maailmaa kilvan kehiteltävien robottiautojen tärkein aisti on niiden katolla pyörivän laserkeilaimen luoma 3D-pistepilvi auton ympäristöstä. Markkinajohtaja Velodynen halvin lasersilmä VLP-16 skannaa ympäristöä 16 pyörivän lasersäteen voimin. Alle kilon painoinen kiekko näkee parhaimmillaan 100 metrin päähän ja maksaa 4 000 dollaria. VLP-16 pärjää kaupunkiympäristössä, mutta moottoritienopeuksissa tarvitaan hienompia laitteita. 

Uusimmat robottipölynimurit hyödyntävät samaa teknologiaa väistellessään pöydänjalkoja. Kysyntä entistä halvemmille 3D-skannereille onkin kova. Oulun yliopiston tutkimusryhmä suunnittelee elektroniikkaa, joka sulloisi kohteiden etäisyyttä mittaavat valoilmaisimet yhdelle piisirulle, samaan tapaan kuin nykyisten digikameroiden kuvakenno. Tällöin päästäisiin eroon nykyisten laserkeilaimien kalliista mekaniikasta, ja hinta laskisi todelliseen jokamiesluokkaan. Lisää ryhmän tutkimustyöstä voit lukea tästä Tie tohtoriksi -jutusta.

Asiasana