Kuvaaja
Getty Images
Kirjoittaja
Katariina Rönnqvist

Nyt saatiin paukkuja luma-opetuksen kehittämiseen

Valtakunnallinen LUMA 2020 -kehittämisohjelma pureutuu matemaattis-luonnontieteellisten aineiden kouluopetukseen.

Opetuksen lisäksi LUMA 2020 -ohjelmassa kehitetään työkaluja opettajille sekä mahdollisuuksia perheille harrastaa tiedettä ja teknologiaa. Kehittämisohjelma käynnistyi lokakuussa ja sen tulokset esitellään yleisölle LUMA-päivillä Aalto-yliopistossa 3.–5.6.2020.

Kehittämisohjelman rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja sen toteuttaa LUMA-keskus Suomi. LUMA-keskus on 11 korkeakoulun verkosto.

TEKin näkökulmasta LUMA 2020 -ohjelma on mainio uutinen. Suomi tarvitsee vahvaa tekniikan ja matemaattis-luonnontieteellisten aineiden osaamista sekä tarpeeksi osaajia pärjätäkseen myös tulevaisuudessa. Kaksi vuotta sitten TEK teki ehdotuksen matematiikan kehittämisohjelmasta yhdessä kahden muun liiton kanssa.

Suomi tarvitsee vahvaa tekniikan ja matemaattis-luonnontieteellisten aineiden osaamista.

– Osaaminen on Suomen valttikortti, mutta PISA-tulosten valossa luma-aineiden osaamisen taso on heikentynyt. On hienoa, että tähän asiaan on viimein tartuttu! Nyt tekniikan ja luma-aineiden opetuksen kehittämiseen saadaan lisää paukkuja, toteaa TEKin yhteiskuntasuhdejohtaja Juhani Nokela.

Eilen julkaistujen PISA-tutkimustulosten mukaan suomalaisnuorten luonnontieteellinen osaaminen on heikentynyt tasaisesti vuodesta 2006.

LUMA 2020 -ohjelmaan on valittu 160 oppimisyhteisöä: päiväkoteja, peruskouluja, lukioita, ammattioppilaitoksia ja harrastekouluja. Kehittämisvaiheessa ne suunnittelevat opetusmateriaalin tai käytänteen, apuna toimivat korkeakoulut ja elinkeinoelämä. Levittämisvaiheessa tuotokset jaetaan kaikille Suomen päiväkodeille ja kouluille maksuttomina verkkokursseina tai muunlaisena virtuaalisovelluksena.

Asiasana