Edeltävät sukupolvet jättävät lapsille perinnöksi ilmastokriisin. Olisi kohtuullista antaa heille myös mahdollisimman hyvät välineet sen torjumiseksi, sanoi TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen.
Jari Jokinen
Kuvaaja
Helena Hagberg
Kirjoittaja
Jussi Nousiainen

Maailma on täynnä mahdollisuuksia, mutta sen tila huolestuttaa

Vastavalmistuneilla menee paremmin kuin koskaan. Mutta miten tekniikan yliopistokoulutuksella voi vastata ympäristöhaasteisiin?

Samaan aikaan kun koululaiset osoittivat huoltaan ilmastolakolla, pohdittiin Espoon Otaniemessä insinöörikunnan roolia ilmastonmuutoksen ratkaisemisessa. TEKin ja tekniikan alan kyselytutkimuksen tulosseminaarissa selvisi, että maailma on auki vastavalmistuneille. Tällä kertaa seminaarin avainkysymyksenä oli, miten tekniikan yliopistokoulutuksella voidaan vastata nykyisiin ja tuleviin ympäristöhaasteisiin.

Tutkimuksen mukaan vastavalmistuneet työllistyvät erittäin hyvin ja peräti 93 prosenttia heistä valitsisi uudestaan tekniikan yliopistokoulutuksen. Opinnot valmistavat hyvin työelämään, mutta kestävän kehityksen osaamisessa on toivomisen varaa.

Jos haluamme ratkaista ilmastonmuutoksen haasteen, on keskeistä on auttaa niitä 4,5 miljardia ihmistä, jotka elävät alle kahdeksalla eurolla päivässä. Osta aurinkopaneelit oman mökin sijaan afrikkalaisemme kylälle, sanoi energia- ja polttoaineyhtiö St1:n perustaja ja pääomistaja, DI Mika Anttonen. Anttosen mukaan on tunnustettava, että ilmaston lämpenemisen rajaaminen 1,5 celsiusasteeseen on jo myöhäistä.

 

Nuoret ja opiskelijat huolissaan ympäristöstä

TEKin Jari Jokinen totesi, että nuori sukupolvi on saamassa perinnöksi ilmastokriisin.
– Olisi kohtuullista antaa heille myös mahdollisimman hyvät välineet sen torjumiseksi. Laadukas tekniikan alan koulutus, johon liittyy vahvasti kestävän kehityksen osaaminen, on sellainen väline. Tekniikan ammattikunta on tärkeässä roolissa, kun suuria ympäristöongelmia ratkaistaan, sanoi Tekniikan akateemiset TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen.

– Koululaisten ilmastolakko ja tuore nuorisobarometri osoittavat, että lasten ja nuorten huoli on todellinen. Moni maailman tilasta huolestunut nuori valitsee tekniikan opiskelualakseen voidakseen ratkaista näitä ongelmia. He myös vaativat, että opinnot antavat heille tähän valmiudet. Kestävän kehityksen teemoja löytyy jo jokaisen yliopiston strategiasta. Näiden asioiden täytyy näkyä aidosti koulutuksen sisältönä ja realisoitua kestävän kehityksen osaamisen kehittymisenä, Jokinen sanoo.

Rohkaiseva esimerkki on Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, joka valitsi viisi vuotta sitten strategiansa kärkeen ympäristöhaasteisiin vastaamisen ja puhtaan energian. Tutkimuksen mukaan Lappeenrannasta valmistuneilla kestävän kehityksen osaamista kehittyi opinnossa eniten.

Design factorylle kokoontui laaja joukko tekniikan yliopistokoulutuksen kehittäjiä.

 

Vastavalmistuneet 2018

TEKin ja tekniikan alan yliopistojen vuosittainen kyselytutkimus tuottaa tietoa vastavalmistuneiden diplomi-insinöörien ja arkkitehtien koulutuksesta ja osaamisesta. 

  • ​​​​93 % on tyytyväisiä opintoihinsa
  • 73 % valitsisi täysin saman tutkinnon uudelleen, 20 % valitsisi saman tutkinnon eri pääaineella
  • 56 % teki lopputyönsä yksityisen sektorin firmaan
  • 90 % vastaajista on työskennellyt opintojen aikana
  • 54 % on ollut 2 vuotta tai alle töissä opintojensa aikana
  • oman alan töitä on tehnyt 82 % 

Valmistumishetkellä

  • 65 %:lla on työsopimus
  • 12 % tietää mihin työllistyy
  • 2 % on yrittäjiä, 7 % toimii osa-aikaisena yrittäjänä
  • 18 % etsii töitä
  • 75 % on asiantuntijatehtävissä
  • 84 % työskentelee yksityisellä sektorilla, 10 % yliopistossa
  • 80 % kokee, että työ vastaa opiskelualaa erittäin hyvin tai hyvin